You Are Here: Home - ကုလား(သို႔)ဘဂၤလီ , သုတေရးရာ - ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို တိရိစာၱန္နဲ႕ ႏိႈင္းတဲ့ ကိုေအာင္တင္သို႕ - ၁

ကိုယ့္ဟာနဲ႕ကိုယ္ အလုပ္ရႈပ္ေနရတဲ့ၾကားထဲ ကိုယ္ေတြကမွ ဘဂၤါလီရိုဟင္ဂ်ာေတြကို တိုင္းရင္းသား မဟုတ္ပါဘူးလို႕ ဆိုေနတာ သူကမွ စစျခင္း ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို တုိင္းရင္းသားေလာ၊ ႏုိင္ငံသားေလာနဲ႕ ခပ္တည္တည္ ပင့္ထားပီး ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့မွ လူေလာ၊ ေခြးေလာ ဆိုၿပီးေျပာလာလို႕ ဖတ္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဒုတိယ ေဒါက္တာဇာနည္ျဖစ္ေနတယ္ဗ်။ သူလည္း ရန္းတုတ္ပဲ အဲသူက ပိုေတာင္ ေဒါက္တာဇာနည္ထက္ ေရွးက်တာ၊ ဒါမ်ိဳးေတြျဖစ္မွာကို ႀကိဳျမင္လို႕ ဒီအခ်ိန္က ေရးခဲ့တယ္ဆိုၿပီး February 06 2009 ဆိုပီးေတာင္ ဒိတ္တပ္ထားေသး။ ရန္းတုတ္ျခင္းအတူတူ ငါကပိုေရွးၾကတယ္ဆိုပီး မ႑ပ္တုိင္တက္ထားတယ္ဗ်။ ထားလိုက္ပါ သူ႕စာထဲက  အလြဲေလးေတြ၊ ရန္းတုတ္ေတြနဲ႕ ေခာတ္ကို မ်က္ေျချပတ္ေနတာေလးေတြ ေျပာရရင္ေတာ့ စစျခင္းကို ကိုးကန္႕လူမ်ိဳးမ်ားသည္ တိုင္းရင္းသားမဟုတ္ပဲ တရုတ္လူမ်ိဳး ရိုးရိုးေတာင္မဟုတ္ ရာႏႈန္းျပည့္ စစ္စစ္ျဖစ္တယ္လို႕ ရွမ္းအတိုက္အခံက ေျပာသတဲ့။

ကၽြန္ေတာ္ေျပာဘူးပါပေကာ ရွမ္းနဲ႕ ၀ နဲ႕ ကိုးကန္႕နဲ႕ကမတည့္ေတာ့ အစြန္းေရာက္တဲ့ ရွမ္းက အဲ့ဒိလူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳးမေကာင္းေၾကာင္းပဲ ေျပာမွာေပါ့။ ဘဂၤါလီေတြ သြားေမးရင္ ရခိုင္မေကာင္းဘူး၊ ဗမာမေကာင္းဘူးလို႕ပဲ ေျပာမွာေပါ့။ ကဲ သူတို႕ျငင္းေနတဲ့ ဟိုးအစကို ျပန္လွန္ၾကည့္ရေအာင္။ ျမန္မာေတြက မြန္ဂိုမ်ိဳးႏြယ္မွ ေပါက္ဖြားလာတယ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွာ အေျခခ် ေနထိုင္ၾကတယ္လို႕ ဆုိထားပါတယ္။ (အဲ့ဒိမွာ ျမန္မာေတြက ရွိရင္းစြဲ ေဒသခံေတြကို ဖယ္ထားပီးမွာ ေနရာယူတာမဟုတ္ဘူးေနာ္၊ သူ႕ဟာသူ ေျမလြတ္ေျမရိုင္းကို ၀င္ပီး ေနရာယူထားတာ။) အဓိက အုပ္စု သံုးစုခြဲၿပီး ျမန္မာျပည္ထဲကို ၀င္လာပါတယ္။ အဲ့ဒိအုပ္စုေတြက မြန္ခမာ၊ တိဗက္ျမန္မာ၊ ထိုင္းတရုတ္ ဆိုၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒိအထဲမွာ ကိုးကန္႕ လူမ်ိဳးမ်ားဟာ ထိုင္း တရုတ္ အုပ္စုႀကီးမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ လူမ်ိဳးမ်ား အမွတ္စဥ္ (၃) ေနရာမွာရွိပါတယ္။ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းရဲ႕ အမွတ္စဥ္ ၂၄ ေနရာမွာလည္း ကိုးကန္႔ (မာလီပါရင္႔) လူဦးေရ အရည္အတြက္ ၅၀,၀၀၀ နဲ႕ ေနထိုင္တဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ေတြအျဖစ္ ကိုးကန္႔နယ္၊ ဝ နယ္ရွိ ပန္းလံုး၊ မိုင္းေမာ္ေဒသဆိုပီး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ကိုးကန္႕ကို န၀တ နအဖ လက္ထက္မွာမွ တုိင္းရင္းသားအျဖစ္ စာရင္းသြင္းပီး ေဖာ္ျပတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိသာပါတယ္။


ျမန္မာ ယိုးဒယား နယ္စပ္မွာ ေနထိုင္တဲ့ လားဟူနဲ႕ အခါလူမ်ိဳးမ်ား

ျမန္မာျပည္တြင္းမွာရွိတဲ့ စာအုပ္ေတြကို ျပန္လွန္ေလ့လာၾကည့္လိုက္ေတာ့ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ေတြကို ခ်ခဲ႔တဲ႔ ဝ ေစာ္ဘြား ေနာ္ခမ္းဦး၊ ေစာမဟာ အေၾကာင္းေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲ့ဒိလိုပဲ ဂ်ပန္ကို ခံခ်တဲ႔ ကိုးကန္႔ေစာ္ဘြား ရန္ဖူးခ်ိန္ နဲ႔သူ႔ညီ ခၽြန္ခ်ိန္ တို႔အေၾကာင္လည္းရွိပါတယ္။ အဲ ဘဂၤါလီရိုဟင္ဂ်ာနဲ႔ ပါတ္သက္လို႔ေတာ႔ မူဂ်ာဟစ္သူပုန္ အဗၺဒူကာစင္တို႔ ကာနယ္ စီဘာလ္ေရာ္ရွင္တို႔ပဲ ထြက္လာတယ္ဗ်။ အဂၤလိပ္ကို ေတာ္လွန္တဲ့၊ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ကို ဆန္႕က်င္တဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာ သူရဲေကာင္းတို႕ လူမ်ိဳးစု ေခါင္းေဆာင္တို႕ အလ်ဥ္းမရွိဘူးဗ်။ ဒီေနရာမွာ ျမန္မာေတြနဲ႕ ေရွးယခင္ကတည္းက စစ္ေရးပိုင္းမွာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈရွိခဲ့တဲ့ ရွမ္းလူမ်ိဳးေစာဘြား တစ္ျခား တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေခါင္းေဆာင္မ်ား ဓါတ္ပံုကိုလည္း အခုလို ေတြ႕ရမွာပါ။


ျမန္မာစစ္သူႀကီးနဲ႕ အတူ ေတြ႕ရတဲ့ တိုင္းရင္းသား အႀကီးအကဲမ်ား


ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာအေရး လႈပ္ရွားသူမ်ား တခန္းတနား သြားေရာက္ ခိုလႈံေနၾကတဲ့ ၿဗိတိသွ် ေနမ၀င္အင္ပါယာႀကီးက အဂၤလိပ္ေတြဟာ ျမန္မာျပည္ကို စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ ၿဗဲလရန္းနန္း အုပ္ခ်ဳပ္သြားတာ မဟုတ္ဘူးခင္ဗ်။ စာရြက္စာတန္းေတြနဲ႕ စနစ္တက်ကို အုပ္ခ်ဳပ္သြားလို႕ အခုထိ အတုယူေနရတာ တစ္ပံုႀကီး။ သူတို႕ေတြရဲ႕ ေျမပံုေတြ၊ သမုိင္းသက္ေသေတြ၊ အေထာက္အထား စာရြက္စာတန္းေတြမွာ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ တစ္လံုးမွ မပါဘူးဗ်။ အဲ သူတို႕ သမိုင္းလိမ္ထားတဲ့ ေျမပံုေတြ စာရြက္စာတန္းေတြနဲ႕ ဆုိရင္ေတာ့ ေတြ႕ရမွာေပါ့ေလ။ အခုတေလာမွ ဘဂၤါလီေတြ ထုတ္ေျပာလာတဲ့ Encyclopaedia of the South-East Asian Ethnography မွာၾကေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာ (Rohingya) လို႕သံုးႏံႈးမထားဘူးဗ် (Rohinga) လို႕သံုးထားတယ္ ျပဴးၿပဲၿပီး ေသျခာျပန္ဖတ္ၾကည့္လိုက္ဦး။ အဲ့ဒိမွာ ဖတ္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ျမန္မာျပည္ကေန ခြဲထြက္ၿပီးေတာ့ ကုလားတန္နဲ႕ ေမယုျမစ္အၾကားမွာ လြတ္လပ္တဲ့ မြတ္စလင္ ႏိုင္ငံထူေထာင္ရန္ သို႕မဟုတ္ ပါကစၥတန္နဲ႕ ပူးေပါင္းရန္အတြက္ အခ်ိဳ႕က စိတ္အားထက္သန္ေနတယ္။

အဲ့ဒိအသံေတြဟာ ပိုမိုက်ယ္ေလာင္လာၿပီး 1946 ခု ေမလ မွာ မြတ္စလင္ အာရကန္ေတြဟာ အနာဂတ္ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ နယ္နိမိတ္ထဲမွာ ၎တို႕နယ္ေျမေတြကို ထည့္သြင္းဖို႕ အလီဂ်င္းနားကို ေဖ်ာင္းျဖေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ ႏွစ္လ ၾကာတဲ့အခါမွာေတာ့ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ ထူေထာင္ရန္တြင္ ပူးေပါင္းပါ၀င္ရန္အတြက္ အာရကန္ေျမာက္ပိုင္း မူစလင္ အသင္းကို စစ္ေတြမွာ ထူေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒိ လွ်ိဳ႕၀ွက္အႀကံအစည္ကို ပူးေပါင္းပါ၀င္တဲ့ မြတ္စလင္ေတြဟာ စစ္တေကာင္း နဲ႕ ေဒသခံ ရိုဟင္ဂ (Rohinga) ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အလီဂ်င္းနားဟာ အဲ့ဒိ အုပ္စုကို သူလံုး၀ အေထာက္အပံ့မျပဳပါဘူးလို႕ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကို ကတိေပးခဲ့ပါတယ္ လို႕ ေရးထားပါတယ္။ အဲ့ဒိ စာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ၎ေဒသမွာ ရွိၾကတဲ့ ဘဂၤါလီေတြဟာ ထိုစဥ္အခ်ိန္က တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရး မရခင္ကပင္ ခြဲထြက္ရန္ ႀကံစည္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒိလို ခြဲထြက္ခြင့္ကိုဘယ္သူမွ မေထာက္ခံေတာ့တဲ့အတြက္ ဂ်ီဟတ္ကို စတင္ၾကျငာၿပီး လႈံ႕ေဆာ္ခဲ့ပါတယ္။ ၎အခ်ိန္မွ အစျပဳၿပီး မူဂ်ာဟစ္သူပုန္ေတြ စတင္ျဖစ္ေပၚလာတယ္လို႕ ဆိုထားပါတယ္။ ဒါေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ယခင္ကပင္ တိုင္းျပည္မွ ခြဲထြက္ရန္ ႀကံရြယ္လာခဲ့တာ အထင္အရွားျဖစ္ပါတယ္။

မရိုးႏိုင္ေသးတဲ့ ဦးႏုရဲ႕ မဟာအမွားကိုပဲ ေထာက္ကြက္အေနနဲ႕ အသံုးခ်လာျပန္ပါတယ္။ ဦးႏုဟာ ဗုဒၶဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္ ဘာသာအျဖစ္ ျပဠာန္းေပးမယ္ဆိုပီး မဲေတြကို လွိမ့္ပိမ့္ယူခဲ့လို႕ အရႈပ္ေတာ္ပံုေတြ တစ္သီႀကီး တက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒိလိုပဲ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလအတြင္းမွာ ရတည ပါတီရွိေနတဲ့အတြက္ ဦးႏုဟာ သူ႕ရဲ႕ ဖဆပလ အႏိုင္ရဖို႕အတြက္ ရခိုင္မွာ လူဦးေရ အမ်ားႀကီးရွိေနတဲ့ ဘဂၤါလီေတြကို ရိုဟင္ဂ်ာ လူမိ်ဳးအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးမယ္ဆိုၿပီး မဲေတြကို ကဲ့ယူခဲ့တဲ့အတြက္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံေရးလုပ္စားေတြရဲ႕ ထံုးစံအတုိင္း ေပးခဲ့တဲ့ ကတိကို လိုက္ေလ်ာရတာပဲ။ အဲ့ဒိမဲေတြေၾကာင့္ ဦးႏုတို႕ ဖဆပလ ရခိုင္မွာ အႏိုင္ရခဲ့တာပဲေလ။ အႀကံအစည္ရွိလို႕ ဦးႏုကို မဲေပးခဲ့တဲ့ ဘဂၤါလီေတြေတာင္းဆိုတဲ့အတြက္ ဦးႏုလည္း လိုက္ေလ်ာေပးခဲ့ရတာပါ။ ဒါဟာ တုိင္းရင္းသားေတြ အားလံုးရဲ႕ ဆႏၵမဟုတ္ပါဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႕ ဂ်ပန္ျပည္ကိုစစ္ပညာသင္ သြားခဲ့တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းအေနနဲ႕ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ကတည္းက ဘဂၤါလီေတြရဲ႕တိုင္းျပည္က ခြဲထြက္ခ်င္တာကို သိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ လက္မခံခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုအေနနဲ႕ အခုလက္ရွိ BBC, DVB တို႕မွာ တိုင္းရင္းသား ဘာသာအေနနဲ႕ ဘာလို႕လႊင့္မေပးလဲ။ အေျဖကရွင္းပါတယ္ တိုင္းရင္းသားလို႕ မသတ္မွတ္ခဲ့လို႕ေပါ့။ အခုမွ ထၿပီး ပိုက္ဆံရမယ့္ အကြက္ေတြ ျမင္ေနလို႕ တိုင္းရင္းသားပါလို႕ ေအာ္ေနတာကိုး။

ဦးႏုရဲ႕ လိုက္ေလ်ာေပးမႈမွာ ကမ္းတက္လာတဲ့ ဘဂၤါလီေတြရဲ႕ ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြကေတာ့ အစၥလာမ္အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းမ်ားကို တည္ေထာင္ေပးၿပီး၊ အာရဗီစာေပမ်ား၊ အစၥလာမ္သမိုင္းႏွင့္ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို သင္ၾကားခြင့္ေပးရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ား ေပးရန္၊ မူစလင္ ေက်ာင္သားမ်ား တက္ေရာက္သင္ၾကားေနေသာ အစိုးရ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ မူစလင္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား အူရဒူစာေပ၊ အရိဗ်စာေပႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာေရး သင္ခန္းစာမ်ားကို သင္ၾကားခြင့္ျပဳရန္၊ အူရဒူ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားကိုလည္း ပိတ္ပင္မည့္အစား တိုးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ေပးရန္၊ မူစလင္တို႕အား ၎တို႕ဆႏၵမပါေသာ အျခားစာေပကို အတင္းအၾကပ္ မသင္ၾကားေစရန္၊ မူစလင္တို႕၏ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာကို ေသးသိမ္ပ်က္ျပားေစမည့္ အေျခအေနတို႕ကို တားဆီးကာကြယ္ေပးရန္ ဆိုပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေစ်းမ်ားတြင္ ၀က္သားအား သီးသန္႕ ေနရာသတ္မွတ္၍ေရာင္းခ်ရန္၊ ျမန္မာျပည္သူျပည္သားမ်ား ၀က္သား၀ယ္သြားသည့္အခါ ျဖစ္ကတက္ဆန္း သယ္ယူသြားပါက ျမင္ရသည့္ မြတ္စလင္မ်ားအေနျဖင့္ အျပစ္သင့္သည့္အတြက္ စနစ္တက် ထုတ္ပိုး၍ သိမ္းဆည္းၿပီးမွသာ သယ္ယူသြားရန္ဆိုပီးေတာ့လည္း ေတာင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။


ဘဂၤါလီ လူမ်ိဳးစုမ်ားေနထိုင္တဲ့ ရြာတစ္ရြာ

ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာအမတ္ေတြ အစိုးရ၀န္ထမ္းအျဖစ္ တာ၀န္ယူခဲ့တယ္ဆိုေပမဲ့ သူတို႕ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္နဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို ဗိုလ္မွဴးလွၿမိဳင္ အစီရင္ခံစာမွာ ဒီလိုေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဘဂၤါလီတို႕ ႏိုင္ငံေတာ္တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္သည္ ဆိုရာတြင္ ဌာနေပါင္းစံုတြင္ ၀န္ထမ္းမြတ္စလင္မ်ားရွိရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို မူစလင္ဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္သာ စူးစူးစိုက္စိုက္ ေဆာက္ရြက္ၾကပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဦးစီးေနရာမ်ားရွိ မြတ္စလင္ အႀကီးအကဲတစ္ဦးသည္ ေငြေၾကးပစၥည္း၊ တံစိုးလက္ေဆာင္ အသံုးျပဳ၍ မျဖစ္မေန မြတ္စလင္မ်ားကို အလုပ္ခန္႕အပ္ေပးျခင္းမ်ား၊ လွ်ပ္စစ္ဌာနတြင္ အခြင့္အာဏာရွိသူျဖစ္က မြတ္စလင္ေနအိမ္မ်ားအတြင္း တစ္ဘက္ေစာင္းနင္း မီးတပ္ဆင္ေပးျခင္း၊ ျပည္သူ႕ရဲတပ္ဖြဲ႕အတြင္းမွ အရာရွိႏွင့္ တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္လည္း မိမိတို႕ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကပ္မတ္မႈမ်ားကို လ်စ္လ်ဴရႈထားျခင္း၊ မမွန္မကန္ရပ္တည္ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း၊ လက္လွန္းမီွသမွ် မြတ္စလင္ အက်ိဳးစီးပြားတစ္ခုတည္းကိုသာ မွန္မွန္ႀကီး ေဆာက္ရြက္လ်က္ရွိၾကသည္။ ထင္ရွားတဲ့ သက္ေသတစ္ခုအေနနဲ႕ ဘူးသီးေတာင္မွာ အေျခစိုက္တဲ့ ျပင္သစ္ INGO တစ္ခုျဖစ္တဲ့ AMI မွာ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးျဖစ္တဲ့ ေမာင္ခင္ေမာင္ဆိုသူကို Assistant Project Manager အဆင့္အထိခန္႕အပ္လိုက္ခ်ိန္မွာ ေဒသခံ ရခိုင္ရံုး၀န္ထမ္းမ်ားကို အေၾကာင္းမရွိ အေၾကာင္းရွာၿပီး အလုပ္ကထုတ္ပစ္ျခင္း၊ ေဒသခံ ၀န္ထမ္း အမ်ိဳးသမီးငယ္မ်ားကို Sexual Discrimination ျပဳလုပ္ျခင္း အစရွိတဲ့ ေစာ္ကားမႈေတြ မ်ားျပားလာတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေဒသခံေတြ မေက်လည္မႈနဲ႕ ၀ိုင္း၀န္းဆႏၵျပရင္း ရံုးကိုခဲနဲ႕ထုလို႕ AMI ဘူးသီးေတာင္ကေန အၿပီးအပိုင္ထြက္ခြာခဲ့ရတာလည္း ဟိုးေလးတေက်ာ္ေက်ာ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အခုလက္ရွိလည္း အဲ့ဒိ ေမာင္ခင္ေမာင္ ဆိုသူဟာ UNHCR မွာ Logistics Officer ရာထူးနဲ႕ အလုပ္လုပ္ေနသည္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္လည္း ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ ေဒသခံ ရခိုင္လူမ်ိဳး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိရင္းစြဲ ၀န္ထမ္းမ်ားထက္ ဘဂၤါလီေတြကို ဦးစားေပးတယ္ဆိုတာ အထင္အရွားေတြ႕မွာပါ။

ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးဆိုတဲ့ေနရာမွာ လက္ရွိျမန္မာျပည္တြင္းမွာ ေနထိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံသားတိုင္းဟာ စစ္မွန္ျပည့္၀တဲ့ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး ရပီလားဆိုတာ ေမးစရာရွိပါတယ္။ ကိုေအာင္တင့္ေဆာင္းပါးမွာ ေရးထားတဲ့ တိုင္းရင္းအသား အခြင့္အေရးေတြကို မိမိအေျခခ်ေနထိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေတြမွာ အျပည့္အ၀ရရွိေနပါတယ္ ဆိုရင္ လက္ရွိ ကမာၻအႏွံ႕မွာ ေနေနၾကတဲ့ ျမန္မာေတြ ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမ်ား တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရးကို ခံစားခြင့္ရွိပါသလဲ။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္သြားမွာသာ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးကိုပဲ ခံစားရတာ မဟုတ္ပါလား။ အခုလက္ရွိ အေမရိကန္ Green Card Lottery ဟာ ကမာၻေပၚမွာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံသားအားလံုးကို ေပးတာမဟုတ္ပါဘူး။ ခြင့္ျပဳတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားစာရင္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႕ ကိုက္ညီတဲ့ႏိုင္ငံသားေတြမွသာ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ခြင့္ျပဳတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားစာရင္းလို႕ သံုးႏႈန္းသလဲဆိုရင္ ယခင္က Green Card ေလွ်ာက္ရာမွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဟာ အေယာက္ 50,000 ျပည့္သြားရင္ အဲ့ဒိႏိုင္ငံသားအေနနဲ႕ ေလွ်ာက္ပိုင္ခြင့္ မရွိေတာ့ပါဘူး။

အဲ့ဒိ အေမရိကန္ Green Card Lottery မွာပါ၀င္ခြင့္မရွိေတာ့တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ Brazil, Jamaica, Canada, Mexico, China (mainland-born), Pakistan, Colombia, Philippines, Dominican Republic, Peru, Ecuador, Poland, El Salvador, South Korea, Guatemala, United Kingdom and its dependent territories, Haiti, Vietnam, India အဲ့ဒိ ႏိုင္ငံေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတာင္ အဲ့ဒိႏိုင္ငံမွာ ေမြးတဲ့ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေပမဲ့ ဇနီးတို႕ မိဘတို႕က အဲ့ဒိႏိုင္ငံသားမဟုတ္ရင္ အေမရိကန္ဗီဇာ ကံစမ္းလို႕ရေသးသဗ်။ ဒါဆိုရင္ ေသျခာတာတစ္ခုက အဲ့ဒိႏိုင္ငံေတြက ႏိုင္ငံသား အနည္းဆံုး 50,000 ဟာ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေနပီလို႕ သတ္မွတ္လို႕ရပါပီ။ ကဲ အဲ့ဒိႏိုင္ငံသားေတြ ဘယ္သူေတြမ်ား အေမရိကန္ကရွိေနတဲ့ တုိင္းရင္းသား အခြင့္အေရးရပါသလဲ။ ဘယ္အေမရိကန္ေတြကမ်ား သူတို႕ကို အေမရိကန္ရဲ႕ တိုင္းရင္းသားအေနနဲ႕ သတ္မွတ္ပါသလဲ။

ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေဆာ္ဒီ အာေရဗ်တြင္လည္း ၎ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ဥပေဒရွိပါတယ္။ ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ေဆာ္ဒီမွာ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ အမိန္႕ဒီကရီကို ရဖို႕ ႏွစ္ 20 ေက်ာ္ၾကာ ေစာင့္စားခဲ့ရတာေတြ၊ ေစာင့္စားေနစဥ္အတြင္း ကေလးေတြဟာ အစိုးရေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းတက္ခြင့္မရတာေတြ၊  ေဆာ္ဒီမွာ မေမြးတဲ့ 18 ႏွစ္အထက္ေတြဟာ Non-Saudi Passport ပဲရတာေတြ၊ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ခြင့္ျပဳတာကိုေတာင္ လူေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာထဲမွာမွ အေယာက္ 2,000 ၀န္းက်င္ပဲ ခြင့္ျပဳတာေတြကို ေလ့လာေတြ႕ရွိႏိုင္ပါတယ္လို႕ ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ သူ႕ႏိုင္ငံနဲ႕ကိုက္ညီတဲ့ လူ၀င္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး ဥပေဒေတြ ရွိပါတယ္။ အဂၤလန္မွာေတာင္ တံခါးမရွိ ဓါးမရွိ ၀င္ခြင့္ေပးခဲ့လို႕ တာ၀န္ရွိသူေတြ အလုပ္ျပဳတ္ကုန္တာ ေတြ႕မွာပါ။ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးဆိုတာ ေလးေလးနက္နက္ ေတြးမယ္ဆုိရင္ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ရံု မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္သူျပည္သားေတြ လူမ်ိဳလို႕ လူမ်ိဳးျပဳတ္မွာကို ကာကြယ္ဖို႕၊ အၾကမ္းဖက္သမားေတြကို ျမန္မာျပည္ထဲ ေပးမ၀င္ဖို႕ျဖစ္ပါတယ္။ လ၀က က မစစ္ေဆးပဲခြင့္ျပဳလိုက္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္ဟာ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕အစည္းနဲ႕ အခ်ိတ္အဆက္ရွိလို႕မ်ား ျပည္တြင္းမွာ အေသခံဗံုးခြဲလို႕ ေသေၾကကုန္ရင္ ဘယ္သူေတြ အျပစ္ရွိမလဲ။ အဲ့ဒိအတြက္ လ၀ကလည္း သူ႕အလုပ္သူလုပ္မွာပါပဲ။ (ခက္တာက ျပည္တြင္းက လ၀ကလည္း သူ႕အလုပ္ကို သူေသျခာမလုပ္ေလေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႕ အႀကိဳက္ျဖစ္ေနတာေပါ့။)


Peranakan လို႕ေခၚတဲ့ ပသွ်ဴးမဂၤလာေဆာင္က ၀တ္စားဆင္ရင္မႈ

ေနာက္တစ္ခုက သူရမ္းတုတ္ေနတဲ့ ပသွ်ဴးလူမ်ိဳးမ်ား ဆိုတာနဲ႕ပါတ္သက္လို႕ ပသွ်ဴးလူမ်ိဳးဆိုတာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး။ ဟိုးယခင္ မေလးရွား ကၽြန္းဆြယ္ကို ပသွ်ဴးကၽြန္းဆြယ္လို႕ ေခၚေ၀ၚခဲ့တာ သိမွီတဲ့လူေတြ မွတ္မိမွာပါ။ ျမိတ္ျမိဳ႕မွာ အခုထက္ထိကို ထိုင္းအႏြယ္ ၊ အာ ရပ္အႏြယ္ ၊ ေပၚတူဂီအႏြယ္၊ ပသွ်ဴး အႏြယ္ ၊ အဂၤလိပ္အႏြယ္စသျဖင့္ ရွိေနၾကျပီး ျမိဳ႕ရပ္ကြက္မ်ားကိုလည္း တလိုင္းစု ၊ ထားဝယ္စု ၊ ဘုရင္ဂ်ီစု၊ ကသည္းစု ၊ ဆလံုကုန္းစသျဖင့္ ယေန႔တိုင္ေခၚေဝၚေနၾကသည္ကို လည္းေတြ႕ရမွာပါ။ ပသွ်ဴးလူမ်ိဳးမ်ားကို ပရနကန္ (Peranakan) လို႕ေခၚပါတယ္။ သူတို႔ဟာ အေရွ႕ေတာင္ အာရွမေလး(ယခု မေလးရွား)၊ ပီနံ၊ စင္ကာပူ၊ မလကၠာမွ အင္ဒိုနီးရွားအထိ တြင္ရွိေသာ တ႐ုတ္လူမ်ဳိးမွ ဆင္းသက္ေသာ ကျပားမ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ The Paranakan စာအုပ္ထဲတြင္ ပရနကန္ ဆိုသည့္ စာလံုးကို အဓိပၸာယ္ ေရာေႏွာ ေနေသာ ယဥ္ေက်းမႈ (A Mixed Culture) ဟုဆိုထားပါတယ္။ ရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာက သဘာ၀အားျဖင့္ ခ်မ္းသာ ႂကြယ္၀ေသာ အေရွ႕ေတာင္ အာရွသို႔ ႏိုင္ငံျခားသား ကုန္သည္မ်ာ ၀င္လာၾကပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က သူတို႔၏ မိခင္ႏိုင္ငံသို႔ ျပန္ၾက ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕မွာ မျပန္ေတာ့ဘဲ ေရာက္သည့္ ႏိုင္ငံမွ အမ်ဳိးသမီးမ်ားႏွင့္ ေပါင္းသင္းၾကပါတယ္။


Peranakan လို႕ေခၚတဲ့ ပသွ်ဴးလူမိ်ဳးမ်ား၏ အိမ္တြင္းအျပင္အဆင္

Peranakan ဆိုသည့္ စာလံုးသည္ မေလး(Malay) စာလံုး “anak”မွဆင္းသက္သည္။ အဓိပၸာယ္ မွာ “ကေလး” (Child) ဟု အဓိပၸာယ္ ရသည္။ သို႔ေၾကာင့္ “ႏိုင္ငံတြင္း ေမြးဖြား သူ” (မူရင္းလူမ်ဳိး မဟုတ္ ကျပား) ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ အေရွ႕ေတာင္ အာရွသို႔ ေရာက္လာေသာ တ႐ုတ္ကုန္ သည္မ်ားႏွင့္ မိခင္ႏိုင္ငံမွ အမ်ဳိးသမီး မ်ား ေပါင္းဖက္ရာမွ ေပါက္ဖြား လာသူကို ပရနကန္ဟု ေခၚပံုရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္တြင္လည္း သူတို႔ကို ျမန္မာတို႔က “ပသွ်ဴး” ဟုေခၚသည္။ ပသွ်ဴးဆိုသည္မွာ မေလး လူမ်ဳိးကိုလည္း ေခၚသည္။ သူတို႔သည္ မေလးလူမ်ဳိး မဟုတ္ပါ။ မေလးမွလာ ေသာ တ႐ုတ္မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕က သူတို႔ကို ဘာဘာ(Malay) ဟုလည္း ေကာင္း၊ ညိဳရာ(Nyonya) ဟုလည္း ေကာင္း ေခၚသည္။ ျမန္မာတို႔က အမ်ဳိးသားမ်ားကို ဘာဘာေခၚ၍ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို ေညာ္ညားဟု အသံထြက္၏။ ျမန္မာျပည္မွ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ကျပားမ အခ်ဳိ႕ကလည္း သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ “ပသွ်ဴး” လုပ္တတ္သည္။ ပသွ်ဴးမလုိ ၀တ္သည္။ ပသွ်ဴးမမ်ား ၀တ္သည္မွာ ပါတိတ္ ထဘီေပၚတြင္ အက်ႌလက္ရွည္၊ ရင္ေစ့ဘေလာက္ အက်ႌကို၀တ္သည္။ အက်ႌတြင္ ေကာ္လာလည္ကတံုးႏွင့္ျဖစ္ ၏။ ရင္ေစ့ဘေလာက္အက်ႌမွ ၾကယ္သီး (စိန္၊ ေရႊ၊ ေက်ာက္စိမ္း)သည္ ခုနစ္လံုးခန္႔ ရွိသည္။ ေရွးယခင္က တ႐ုတ္တန္းတြင္ ဤသို႔၀တ္သည့္ တ႐ုတ္မမ်ားကို ေတြ႔ဖူးသည္။ သူတုိ႔ကို ပသွ်ဴးမ ဟုေခၚၾကသည္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ နားသန္သီး ဆဲြသည္။ ေခါင္းမွ ဆံထံုးတြင္ စိန္၊ ေရႊ၊ ေက်ာက္စိမ္းဆံထိုးမ်ား ကိုးခု၊ ဆယ္ခု ထုိးထားတတ္သည္။ ေျခတြင္ ေျခထိုး ဖိနပ္ႏွင့္ျဖစ္၏။ ေျခခ်င္းကို အခမ္း အနားမ်ားတြင္ ၀တ္တတ္သည္။ ေျခထိုးဖိနပ္တြင္ စီးကြင့္စ္မ်ား ထုိးထားသည္။ သူတို႔၏ လက္၀တ္လက္စားမွာ တစ္မ်ဳိး တစ္ဖံုျဖစ္သည္။ ေနထိုင္သည့္ အသံုးအေဆာင္ ပရိေဘာဂမ်ားမွာလည္း တစ္မ်ဳိးျဖစ္၏။ အစားအေသာက္လည္း တ႐ုတ္စာႏွင့္ကြဲသည္။ အထူးသျဖင့္ မုန္႔မ်ားကို အမ်ဳိးမ်ဳိးလုပ္စားတတ္သည္။ တစ္ခ်ိန္က “ပသွ်ဴးမုန္႔” ဆိုသည္မွာ မက္မက္စက္စက္ စားခဲ့ရသည့္ အစားအစာျဖစ္ပါတယ္။ ယခု ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ စားေနတဲ့ ေကာက္ညႇင္း ေရႊထမင္း၊ သာဂူပ်ဥ္ႏွင့္ နႏြင္း မကင္းတို႔သည္ ပသွ်ဴးမုန္႔မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္က ရန္ကုန္ ၂၁ လမ္းတြင္ ပသွ်ဴး မဂၤလာေဆာင္ တစ္ခုမွာ ေတြ႕ရပံုဟာ တ႐ုတ္ မဂၤလာ ေဆာင္ႏွင့္မတူပါဘူး။ ခုနစ္ရက္ ခုနစ္လီ ေဆာင္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္က ျမန္မာျပည္မွ တ႐ုတ္ သူေဌးသမီးမ်ားသည္ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ ပသွ်ဴးမမ်ားကဲ့သို႔ ၀တ္စား ဆင္ယင္သည္။ ထိုမွ ဂုဏ္ရွိ သည္ဟု ထင္ၾကပံုရသည္။ ပသွ်ဴး လံုခ်ည္ဟု ေခၚေသာ ေယာက်္ား၀တ္ ပုဆိုးလည္း ေတြ႔ဖူးပါသည္။ ေယာက်္ား၀တ္ လုံခ်ည္သည္ ပါတိတ္လံုခ်ည္ပင္ျဖစ္၏။ မိန္းမ လံုခ်ည္ႏွင့္ အဆင္ကြဲပါသည္။

ဒါေတြဟာ ပသွ်ဴးလူမ်ိဳးမ်ားနဲ႕ ပါတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Peranakan) မွာသြားၾကည့္ အေသးစိတ္ သိလိမ့္မယ္။ ဘယ့္နဲ႕ဗ်ာ အဲ့ဒိအထဲမွာ ပသွ်ဴးဆိုတာ ျမန္မာျပည္ကတို႕ ဘားမားကတို႕ တစ္လံုးတစ္ပါဒမွ မေတြ႕ရဘူးဗ်။ အဲ့ဒါဆိုရင္ ပသွ်ဴးက ျမန္မာႏိုင္ငံသား မဟုတ္ဘူးဆိုတာ အထင္အရွားပါေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္ေတာင္ ျပန္လွန္ေမႊၾကည့္ရင္းနဲ႕ စစ္မဟာဗ်ဴဟာက ျပဳစုတယ္ဆိုတဲ့ တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳးမွာ ကိုေရႊ ပသွ်ဴးက အမွတ္ ၆၇ မွာ ယူထားသဗ်။ စစ္မဟာဗ်ဴဟာရံုးထဲ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ၀င္ၾကည့္ခြင့္မရပဲ အင္တာနက္ကပဲ ျမင္ရေတာ့လည္း အဲ့ဒါႀကီးကိုင္ဆြဲပီး မေျပာခ်င္ဘူးဗ်။ အစိုးရကလက္ခံသည္ ျဖစ္ေစ လက္မခံသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္ရွိ ျဖစ္တည္ေနတဲ့ သက္ေသသကၠာရေတြအရ ပသွ်ဴးေတြဟာ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား မဟုတ္ဘူးဗ်။ သူတို႕ကိုယ္ သူတို႕လည္း ျမန္မာတိုင္းရင္းသားလို႕ ေအာ္မေနဘူး။

ေနာက္တစ္ခုက ရခိုင္မွာရွိတဲ့ ကမန္လူမ်ိဳး၊ သူတို႕ဟာလည္း ျမန္မာတိုင္းရင္းသားေတြ မဟုတ္ဘူး။ ရခိုင္ရာဇ၀င္သမိုင္းမွာ ကမန္ လူမ်ိဳးေတြကို ကမန္ ေခၚ (ေလးသူရဲ) လို႕ေခၚတယ္လို႕ ေဖာ္ျပထားတယ္ဗ်။ သူတို႕ ေရာက္ရွိလာပံုကို ဒီလိုေရးထားတယ္ ခရစ္သကၠရာဇ္ ေအဒီ ၁၆၆၀-၁၆၆၁ ခုႏွစ္ခန္႕တြင္ မဂိုနန္းတြင္း အေရးေတာ္ပံုေၾကာင့္ ဘဂၤလားဘုရင္ခံျဖစ္ေသာ (ရွာရုဂ်ာ)သည္ သူ၏ညီ “ေအာရင္းဇက္” ၏ တိုက္ခိုင္ျခင္းကို ခံရသျဖင့္ ရခိုင္ဘုရင္ စႏၵသုဓမၼာထံ ခိုလွံႈလာပါသည္။ ရခိုင္ဘုရင္ စႏၵသုဓမၼာသည္ (ရွာရုဂ်ာ) ကို ေကာင္းမြန္စြာ ခိုလႈံခြင့္ျပဳခဲ့ေသာ္လည္း ရွာရဳဂ်သည္ ရခိုင္ဘုရင္ထီးနန္းကို လုရန္ႀကိဳးစားလာပါသည္။ ရခိုင္ဘုရင္မွ ရွရုဂ်ု၏ လုပ္ႀကံမႈကို တိုက္ခိုက္ ၿဖိဳခြင္းလိုက္ပါသည္။ ထိုအခါ ရွရုဂ်ာ၏ ေဆြမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ေနာက္လိုက္မ်ားသည္ ရခိုင္ဘုရင္ထံ ဆက္လက္အမႈထမ္းၾကပါသည္။

ရခိုင္ဘုရင္ထဲ အမႈထမ္းရင္း ေလးသည္ေတာ္မ်ားသည္ ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ေအဒီ ၁၆၉၂ ခုႏွစ္တြင္ ရခိုင္ဘုရင္ နန္းေတာ္ကိုပင္ မီးရိႈ႕ခဲ့ၾကပါသည္။ ေလးသည္ေတာ္မ်ားသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ခန္႕ ေသာင္းက်န္းဖ်က္ဆီးေနခဲ့ၾကသည္ကို ရခိုင္ဘုရင္ စႏၵ၀ိဇယမင္း (ေအဒီ ၁၇၁၀-၁၇၃၁) လက္ထက္တြင္သာ ႏိွမ္ႏွင္းႏိုင္ပါသည္။ ရွာရုဂ်ာ၏ ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါမ်ားႏွင့္ ေလးသည္ေတာ္ထဲမွ အခ်ိဳ႕သည္ ျမန္မာျပည္မဘက္သို႕ ထြက္ေျပးသြားၾကၿပီး တခ်ိဳ႕မွာ ရခိုင္ဘုရင္ထံတြင္ ဆက္လက္အမႈထမ္းၾကပါသည္။ ၎တို႕ကို ပါရွင္ဘာသာျဖင့္ “ကမန္” ေလးသူရဲ ဟုေခၚရာ ယေန႕တိုင္ ထိုသူတို႕အား ကမန္ဟုပင္ ေခၚတြင္လာပါသည္။ ကမန္မ်ားသည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးကဲ့သို႕ ၀တ္စားဆင္ယင္ၾကပါသည္။ ယင္းတို႕၏ ရိုးရာ၀တ္စံုမွာ အ၀တ္ျဖဴေခါင္းေပါင္းျဖစ္င့ ေတာင္ရွည္ပုဆိုးအမဲအနီဆင္းႏွင့္ ထိုင္မသိမ္းကဲ့သို႕ေသာ အက်ႍရွည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။ သူတို႕သည္ ယခုအခါ မေျပာပေလာက္ေသာ လူနည္းစုသာ က်န္ရစ္ပါသည္ လို႕ ဆိုထားပါတယ္။

ကဲဒါဆိုရင္ အေျဖရွင္းပီလို႕ ေျပာလို႕ရပါတယ္။ ကမန္ေကာ ပသွ်ဴးေကာဟာ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ား မဟုတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သူတို႕ကို တိုင္းရင္းသားလို႕ မသတ္မွတ္တာပါ။ အစၥလာမ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္လို႕မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္တြင္းမွာ နဂိုကတည္းက ရွိေနတဲ့ ျမန္မာကုလားလို႕ ေခၚခဲ့ၾကတဲ့ ျမန္မာလူမ်ိဳး အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြကို ေသြးထိုးလႈံ႕ေဆာ္ဖို႕ အေၾကာင္းအရာ ေျခေျချမစ္ျမစ္မရွိပဲ ရမ္းတုတ္ပီး စြတ္ဆြဲထားတာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဘယ္ဘာသာကိုမကိုးကြယ္ရ၊ ဘယ္ဘာသာ၀င္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏွိမ္ခ်ထားျခင္း၊ ဇာတ္နိမ့္ဇာတ္ျမင့္ခြဲျခားထားျခင္း၊ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အထင္ကရေနရာမွာ ဘာသာျခား အေဆာက္အဦးမ်ား ေဆာက္ခြင့္မျပဳျခင္း၊ တိုင္းျပည္၏ အဓိက ဘာသာမွလြဲ၍ အျခားဘာသာမ်ား ကိုးကြယ္ျခင္းကို တင္းၾကပ္စြာ တားျမစ္ျခင္း အလ်င္းမရွိပါဘူး။


ဘဂၤလီတစ္ခ်ိဳ႕ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈ

အဲ့ဒိမွာ ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြရဲ႕ တိုင္းရင္းသားအေရၿခံဳလာတာကို ဆန္႕က်င္တဲ့အေရး လႈပ္ရွားသူေတြကို ဟစ္တလာထက္ ဆိုးတယ္လို႕ စြတ္စြဲထားပါတယ္။ ဟစ္တလာက ဂ်ဴးလူမ်ိဳး ၆ သန္းေက်ာ္ကို သတ္ခဲ့တာဟာ ညံ့ဖ်င္းတဲ့ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ေတြျဖစ္လို႕ ေသြးမေႏွာခ်င္လို႕ သတ္ပစ္တာလို႕ ဆိုပါတယ္။ ဂ်ဴးေတြ ညံ့လားမည့ံလား အစၥေရးဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံ အာရပ္ေတြအလည္မွာ ထည္ထည္၀ါ၀ါရွိေနတာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သိႏိုင္သလို၊ သဲကႏၱာရထဲမွာ အပင္စိုက္ႏိုင္ေအာင္ ၾကြယ္၀တဲ့ နည္းပညာေတြကလည္း သက္ေသျပေနပီးသားပါ။ သူ႕ရဲ႕ အဆိုအရဆိုရင္ကို သူဟာ ဟစ္တလာ ဂ်ဴးေတြကို ကေလးေတြေကာ အေမအိုပါမက်န္ သတ္ခဲ့တာကို ေထာက္ခံတဲ့ပံုပါပဲ။ ဟစ္တလာ ဘာလို႕ ဂ်ဴးေတြကို မုန္းတီးပီး သတ္ပစ္ခ်င္စိတ္ေပါက္တာ ဘာေၾကာင့္လဲလို႕ ေလ့လာၾကည့္တာမွာ သူ႕အေမ ေသတာနဲ႕ ပါတ္သက္ၿပီး ဟစ္တလာဟာ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးဆရာ၀န္ကို အျပစ္တင္တာက စပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဥေရာပမွာ ဂ်ဴးေတြကို အစုလိုက္အၿပဳံလိုက္သတ္တာ သူတစ္ေယာက္တည္း မဟုတ္ဘူး၊ ဒါေပမဲ့ သူကအမ်ားႀကီးသတ္ခဲ့လို႕ နာမည္ေက်ာ္တာဆိုတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဂ်ာမနီက ႏိုင္ငံသားအမ်ားစုဟာ ပထမကမာၻစစ္ပြဲမွာ ဂ်ာမနီ စစ္ရံႈးရတာဟာ ဂ်ဴးေတြေၾကာင့္ဆိုပီးေတာ့ နာက်ဥ္းေနတာလည္း ပါပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြေၾကာင့္ ဂ်ဴးေတြကို သတ္ပစ္ရင္ ႏိုင္ငံေအးခ်မ္း သန္႕စင္သြားမယ္ဆိုတဲ့ လြဲမွားေနတဲ့ အေတြးအေခၚနဲ႕ သတ္ပစ္ခဲ့တာပါ။ အမ်ိဳးအႏြယ္ နိမ့္က်လို႕ ဘာျဖစ္တယ္ ညာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ဟိန္႕လံုး ဖိန္းလံုး ကိုယ္ေျပာခ်င္တာကို ဆက္ေရးဖို႕ ေျခဆင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။


ဒီရုိဟင္ဂ်ာအမည္ခံ ဘဂၤါလီေတြက တစ္ဖက္ႏုိင္ငံသားေတြျဖစ္ၾကတာမုိ႔ အစစ္အေဆးမခံႏုိ္င္ဘဲ တစ္ဖက္က သူတုိ႔ႏုိင္ငံထဲကုိ ထြက္ေျပးသြားတယ္ဆုိတဲ့ အျမင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါျဖင့္ရင္ ဘဂၤါလီေတြသာျဖစ္တဲ့ ရုိဟင္ဂ်ာေတြကုိ စစ္ဆင္ေရး အႀကိမ္ႀကိမ္လုပ္ျပီးတုိင္း ဘာလုိ႔အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္လက္ခံေနရတာလဲ။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံသားမဟုတ္ဘူးဆုိရင္ ျပန္လက္ခံစရာမလုိပါဘူး။ ျပန္လက္ခံရတယ္ဆုိကတည္းက ထြက္ေျပးသြားတဲ့ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံသားဆုိသူေတြဟာ တစ္ကယ္ေတာ့ နဂုိကတည္းက ကုိယ့္ႏုိင္ငံသား ျဖစ္ေနလုိ႔ဘဲေပါ့။ ရွင္းရွင္းေလးပါ။ သုိ႔ေသာ္ ဒီေနရာမွာ တဖက္ႏုိင္ငံသားေတြက တရားမ၀င္ ခုိး၀င္ေနထုိင္ေနတာေတြလဲ ရွိေနႏုိင္ပါတယ္။ မွန္မွန္ကန္ကန္ျဖစ္ေအာင္ တရားဥပေဒႏွင့္အညီ စိစစ္ႏုိင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ေနာက္ေမးခြန္းတစ္ခုက ေမးစရာျဖစ္လာပါတယ္။ ျပန္လက္ခံရမွာကုိ သိေနလ်က္နဲ႔ ဘာလုိ႔ ေမာင္းထုတ္တာေတြကုိ အႀကိမ္ႀကိမ္လုပ္ေနရသလဲဆုိတဲ့ေမးခြန္းျဖစ္ပါတယ္။ အေျဖႏွစ္ခ်က္ကုိ စဥ္းစားမိပါတယ္။

တိက်တဲ့ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ပီး ထိမ္းခ်ဳပ္လို႕ရတယ္လို႕ ေျပာပါတယ္။ ကဲ တကယ္ စာရင္းေကာက္တဲ့ နဂါးမင္း စစ္ဆင္ေရးမွာ အစစ္ေဆးမခံႏိုင္လို႕ ထြက္ေျပးၾကတာပါ။ ျမန္မာအစိုးရက ႏွင္ထုတ္လို႕ ကန္ထုတ္လို႕ ထြက္ေျပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘဂၤါလီရိုဟင္ဂ်ာ အေရးမွာ တစ္ခ်ိန္လံုး ရိုးသားမႈမရွိတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရဲ႕ ရပ္တည္မႈကလည္း အပါအ၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႕အတြက္မွာ တစ္အခ်က္အေနနဲ႕ ဘာသာေရး အတားအဆီးနဲ႕တင္ ဘဂၤါလီအမ်ိဳးသမီးမ်ားကို ဘာသာျခားေတြ စစ္ေဆးလို႕မရပါဘူး။ နယ္စပ္ကေန ခိုးခိုး ၀င္လြန္းအားႀကီးလို႕ အစိုးရက နယ္စပ္ကေန စနစ္တက် ၿခံစည္းရိုးခတ္လိုက္ခ်ိန္မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က မေက်လည္တဲ့အသံေတြ ေတာ္ေတာ္ က်ယ္ေလာင္လာပါတယ္။ ျမန္မာေတြ ယိုးဒယားကို နည္းလမ္းေပါင္းစံုနဲ႕ ေခ်ာင္းကူး ေျမာင္းကူး၀င္တာပါပဲ။ ယ မွာေန ယ မွာႀကီးတဲ့ ျမန္မာေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားလို႕ အသိအမွတ္အျပဳမခံရတဲ့ ေမာင္ေသာင္းဒီလို လူေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ ဘယ္သူမ်ား သူတို႕ကိုယ္ သူတို႕ ယိုးဒယား ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ေတာင္းဆိုပါသလဲ။ လက္ရွိကို ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ မဲ့ေနတဲ့ ေမာင္ေသာင္းဒီလို လူမ်ိဳးေတြကို ဘာေၾကာင့္မ်ား လူ႕အခြင့္အေရးသမားႀကီးေတြ မ်က္ကြယ္ျပဳေနၾကပါသလဲ။

ဘဂၤါလီေတြဟာ ျမန္မာျပည္မွာ အေနၾကာလို႕ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ သတ္မွတ္စည္းကမ္းနဲ႕ အစိုးရက လက္ခံမွာကို မျငင္းလိုေပမဲ့ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုအျဖစ္ကေတာ့ လံုး၀ကို လက္မခံႏိုင္သလို တိုင္းရင္းသား မဟုတ္ဘူးဆိုတာလည္း သက္ေသ သကၠာရေတြ အျပည့္ပါ။ ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရး မရခင္ကတည္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဆႏၵနဲ႕ ဆန္႕က်င္စြာ ျမန္မာႏိုင္ငံကေန ရခိုင္ျပည္နယ္ကို တစ္စိတ္တစ္ေဒသကို ခြဲထုတ္ပီး ပါကစၥတန္နဲ႕ ပူးေပါင္းဖို႕ ႀကိဳးစားခဲ့တာ အထင္အရွားပါ။ အခုလက္ရွိကို ဘဂၤါလီရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးမ်ားနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ထားတဲ့ RSO ေခၚ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ိဳးခ်စ္အဖြဲ႕ရဲ႕ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ အစၥလမ္မစ္တိုင္းျပည္ထူေထာင္ရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ႏိုင္ငံမွ မိမိႏိုင္ငံက ခြဲထြက္တာကို လက္မခံပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားပါတယ္ဆိုတဲ့ အဂၤလန္မွာ အိုင္းရစ္ေတြကို ႏိုင္ငံထူေထာင္ခြင့္ မျပဳသလို၊ အေမရိကန္မွာလည္း နဂိုရွိတဲ့ အင္ဒီးယန္းေတြကို တိုင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားလို႕ တေလးတစားအေနနဲ႕ သတ္မွတ္ျခင္းေတာင္ မရွိပါဘူး။ တစ္ခ်ိန္တုန္းက K သံုးလံုး ဂိုဏ္း၀င္ေတြ အေမရိကန္မွာ ေသာင္းၾကမ္းခဲ့တာကို မွတ္မိၾကဦးမွာပါ။ ဒီေလာက္ဆိုရင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုျဖစ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ဆိုတာ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ အကန္႕အသတ္နဲ႕ ရွိေနတာကို သေဘာေပါက္က်မွာပါ။

ဒီေဆာင္းပါးကို ေရးခဲ့တဲ့လူဟာ အတင္းအက်ပ္ကို NLD ကိုလည္း ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈကို အတင္းအၾကပ္ကို လက္ခံဖို႕ ႏွပ္ေၾကာင္းေပး ေရးထားတာေတြ႕ရပါတယ္။ ယခုလက္ရွိလည္း NLD တဲမွာ ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာ တစ္ခ်ိဳ႕ေျခကုတ္ယူ ၀င္ေရာက္ထားပါတယ္။ လက္ရွိ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ေအာင္ျမင္တဲ့ စီးပြားေရးေလာကမွာ၊ ဟိုတေလာကပဲ လႊတ္ေတာ္က ထုတ္ခံလိုက္ရတဲ့ အမတ္ႏွစ္ေယာက္ စတာေတြကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ စနစ္တက်ကို ေျခကုတ္ယူလာပီး ၎တို႕အက်ိဳးအတြက္ ဦးစားေပးလာတာကို ေတြ႕ရမွာပါ။ ဒီေနရာမွာ ေဆာ္ဒီအာေရဗ်ေတာင္ သူ႕ႏိုင္ငံတြင္းမွာ သိန္းနဲ႕ခ်ီပီး ရွိတဲ့ ဘဂၤါလီအကုန္လံုးကို ႏိုင္ငံသား ေပးခဲ့တာမဟုတ္ပဲ အေယာက္ 2,000 ကိုပဲ စိစစ္ေပးခဲ့တာ မေမ့သင့္ပါဘူး။ ဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႕လည္း မိမိႏိုင္ငံမွာ မိမိဥပေဒနဲ႕အညီ ႏိုင္ငံသားျဖစ္တည္မႈကို ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္ဆိုတာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုအေနနဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ မည္သည့္ႏိုင္ငံမွ် ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ပိုင္ခြင့္မရွိပါဘူး။

by James Mmt
ဆက္ရန္ရွိပါသည္.....
Blogger Widgets