Rohingya Hoax (ရိုဟင္ဂ်ာလုပ္ဇာတ္) ဘာသာျပန္၊ အပိုင္း (၂)
စာေရးသူ၏ အမွာစာ
(၁၉၁၂) ခုႏွစ္တြင္ ပစ္လေဒါင္းလူသား (The Piltdown Man) ကို လူႏွင့္ လူ၀ံတို႔အၾကား လိုအပ္ေနေသာ ဆက္သြယ္ခ်က္အျဖစ္ ေတြးေတာၾကံဆခဲ့ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ ၎မွာ သိပံပညာအတုအပလုပ္ေဆာင္မႈတစ္ခုသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၎သည္ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္းအလိမ္အညာျဖစ္ေၾကာင္းကို (၁၉၅၃) ခုႏွစ္တြင္ ေနာက္ဆံုး၌ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ “ရိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာ မ်ဳိးႏြယ္စုအလိမ္အညာဇာတ္လမ္း ေပၚေပါက္ေနေပျပီ။ သူတို႔အဆိုအရ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုသူမ်ားသည္ အာရပ္ေဒသမွ ဆင္းသက္လာေသာ ကျပားလူမ်ဳိးစုျဖစ္သည္၊ (၁၉၅၀) ျပည့္ႏွစ္မ်ားကတည္းက ျပည္သူလူထုကို အရူးလုပ္လွည့္စားခဲ့ၾကျပီး ယုတၱိမရွိေသာ သေဘၤာပ်က္ပံုျပင္ကို တီထြင္ဖန္တီးေရးသားခဲ့ၾကသည္။ လိမ္ညာလွည့္စားမႈ ခံရႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀ိုင္းအေနျဖင့္ အေရွ႕ဘဂၤလားေဒသ၏ စစ္တေကာင္းခရုိင္မွ တရားမ၀င္ ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာသူ မူဆလင္မ်ားက အေကာက္ဥာဏ္သံုးကာ လွည့္ကြက္ဆင္ထားမႈတြင္ ပါ၀င္ေနေသာ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားကို အနည္းငယ္မွ် သိရွိပံုမရေပ။
ရိုဟင္ဂ်ာဟုေခၚၾကသူမ်ား၏ ဘိုးေဘးဘီဘင္မ်ားဟု ယူဆရသည့္ အာရပ္လူမ်ဳိးမ်ား သေဘၤာပ်က္ေသာင္တင္ ဇာတ္လမ္းကို မ႑ိဳင္ျပဳထားေသာ ရယ္စရာေကာင္းသည့္အခိုင္အမာေျပာဆိုေနမႈသည္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳပ္ရန္လိုရိုင္းစိုင္းေသာ စစ္တေကာင္းမူဆလင္မ်ား၏ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားမႈ၊ လွ်ဳိ႕၀ွက္ၾကံစည္မႈ တို႕ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဂႏၱ၀င္တြင္ႏိုင္ေလာက္သည့္ ဥပမာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ထိုစစ္တေကာင္းသား မူဆလင္မ်ားသည္ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးတို႔၏ ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ လက္ရွိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏို္င္ငံႏွင့္ နယ္နိမိတ္ခ်င္းထိစပ္ေနေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္မွ ေဒသတစ္ခုျဖစ္သည့္ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ လြတ္လပ္ေသာ သီးျခားအစၥလာမ္နယ္ေျမတစ္ခု ရရွိႏိုင္ရန္ အမဲရိုးေမွ်ာ္ေနေသာ ေခြးပမာ တက္သုတ္ရိုက္ ၾကိဳးစားၾကံဆလိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ စစ္တေကာင္းသားခဲြထြက္ေရး၀ါဒီမ်ားသည္ သူတို႔၏နည္းဗ်ဴဟာမွာ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမႈရွိသကဲ့သို႕ ကိုယ္ပိုင္ဇာစ္ျမစ္ျပႆနာ (Identity crisis) ရွိေနေၾကာင္း၊ မၾကာခဏေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ကာ လူအမ်ားအာရံုစိုက္လာေအာင္ ထူးထူးဆန္ဆန္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေသာ သမိုင္းကို လုပ္ၾကံတီထြင္ထားေၾကာင္း လူအမ်ားသိသြားၾကျပီျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔အေနျဖင့္ သူတို႔၏ ဘဂၤါလီဇာစ္ျမစ္ကို ေျမျမွပ္သျဂိၤဳလ္ပစ္ရန္ အထူးစိတ္အားထက္သန္လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခါ ဘဂၤါလီဇာစ္ျမစ္အရႈပ္အရွင္းမွ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ကဲြထြက္ေနေသာ လူမ်ဳိးစုအသစ္တစ္မ်ဳိးအျဖစ္ ပီပီျပင္ျပင္ ဟန္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ သူတို႕ကိုယ္သူတို႕ “ရိုဟင္ဂ်ာ” ဟူ၍ ခ်စ္စႏိုးအမည္မွည့္ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႔ တီထြင္မွည့္ေခၚျခင္းအားျဖင့္ သူတို႔ကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တုိင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုတစ္စုအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးေစဖို႔ တရား၀င္အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္ခုကို ေပးႏုိင္မည္။ ထိုကမွတစ္ဆင့္ သီးျခားမူဆလင္ျပည္နယ္ ေတာင္းဆိုရန္ပါ သူတို႔အတြက္ အေထာက္အပံ့ ျပဳႏုိင္ေပမည္။ ထိုရယ္စရာေကာင္းေသာ ေျပာဆိုမႈသည္ သူတို႔က မွန္ကန္ပါသည္ဟု အခိုင္အမာ ေျပာဆိုၾကေသာအခ်က္မ်ားကို မွန္ကန္ေၾကာင္း မျပသႏိုင္ေပ။
ယခု စစ္တေကာင္းသားလူဆိုးလူမိုက္မ်ား၏ တီထြင္ဖန္တီးမႈတစ္ခုျဖစ္ေသာ ရိုဟင္ဂ်ာလုပ္ဇာတ္ (the Rohingya Hoax) ကို သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာမွတ္တမ္းမ်ားကို အေျခခံ၍ အေထာက္အထားအခုိင္အမာျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္ျပီး၊ ထုိရိုဟင္ဂ်ာဟု သူတို႕ကိုယ္သူတို႔ ေခၚဆိုေနၾကသူမ်ားသည္ မည္သူမည္၀ါျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူတို႔ မည္သည္ေဒသမွ ေရာက္လာၾကေၾကာင္း၊ သူတို႔၏ဘုိးေဘးဘီဘင္မ်ား၏ ဇာစ္ျမစ္သည္ ေ၀းလံေခါင္သီေသာ အာရပ္ျပည္ေလာ၊ လူဦးေရထူေျပာလွေသာ ဆင္းရဲတြင္းထဲက ရုန္းမထြက္ႏိုင္ျဖစ္ေနသည့္ လက္တစ္ကမ္းအလိုမွ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးတို႔၏ ဇာတိခ်က္ျမဳပ္ႏိုင္ငံေလာ ဟူေသာ အခ်က္မ်ားကို စူးစမ္းေလ့လာတင္ျပရန္ အခ်ိန္တန္ေပျပီ။ ထုိသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ထုိရိုဟင္ဂ်ာဆိုသူမ်ား၏ ဇာတိသရုပ္မွန္ကို ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ခ်ႏိုင္ျပီး၊ ထိုမွတစ္ဆင့္ သူတို႔၏ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားေျပာဆိုမႈမ်ားကို အျပီးအျငိမ္း ပယ္ရွားရွင္းထုတ္ျပီးျဖစ္သြားေပမည္။
ေအဗရာဟန္လင္းကြန္းက ေအာက္ပါအတိုင္းေျပာဆိုိခဲ့ပါသည္။
“သင္ဟာ လူတစ္ခ်ဳိ႕ကို တစ္ခ်ိန္လံုး လွည့္ဖ်ားလိမ္လည္ေနလို႔ ရႏိုင္မယ္။
လူအားလံုးကိုလည္း အခ်ိန္အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိေတာ့ လွည့္ဖ်ားႏိုင္မယ္။
ဒါေပမယ့္ သင္ဟာ လူအားလံုးကို တစ္ခ်ိန္လံုး လွည့္ဖ်ားလိမ္လည္ေနဖို႔ ဆိုတာကေတာ့ လံုး၀ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး”
ေမာင္သာလွ
၀ါရွင္တန္ဒီစီ။
“““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““
နိဒါန္း
စိတ္ကူးျဖင့္ ပံုေဖာ္ထားေသာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၏ လွည့္ကြက္ေလးတစ္ခုကို အလြန္အၾကဴး ဋီကာခ်ဲ႕ေရးသားေျပာဆို ခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ အမ်ားျပည္သူတို႔၏ စိတ္ထဲတြင္ ေ၀၀ါးရႈပ္ေထြးမႈျဖစ္ေလာက္သည္အထိ ခိုင္မာစြာ စိမ့္၀င္ထိုးေဖာက္ေရာက္ရွိ သြားခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ အေနာက္တိုင္းသားမ်ား၏ စိတ္ထဲသို႔ စဲြျမဲစြာ စိမ့္၀င္ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္။ ေရႊ႕ေျပာင္း၀င္ေရာက္ေနထိုင္လာၾကေသာ ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ား တရား၀င္လူမ်ဳိးစုအျဖစ္ ရရိွႏိုင္ရန္ ဟန္ေဆာင္ထားေသာ စိတ္ကူးယဥ္ပံုျပင္ထဲမွ ရိုဟင္ဂ်ာပံုရိပ္သည္ ႏိုင္ငံေရးကာကြယ္ေျပာဆိုသူမ်ားႏွင့္ လစ္ဘရယ္၀ါဒီမ်ား၏ သည္းေျခၾကိဳက္ ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ စစ္တေကာင္းသားခဲြထြက္ေရး၀ါဒီမ်ားသည္ လိမ္လည္ေရးသားထားေသာ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုျဖစ္ေအာင္ ညိွယူလွ်က္ စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးမႈ၊ ညက္ေညာေျပပ်စ္မႈတို႔ျဖင့္ သူတို႔၏ ေျပာဆိုေရးသားမႈမ်ားကို တန္ဆာဆင္ ၾကသည္။ ရိုဟင္ဂ်ာဟု အမည္တပ္၍ ရႈပ္ေထြးေပြလီေသာ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ က်င္လည္စြာေျပာဆိုတတ္မႈတို႔ျဖင့္ လူအမ်ားကို လွည့္စားရန္ ၾကိဳးစားမႈအတြက္ အဆင္ေျပေသာ ေ၀၀ါးေနေသာသမိုင္းအျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ပံုသ႑ာန္ပ်က္ယြင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၾကသည္။ လိမ္လည္လွည့္ျဖားသူမ်ားအေနျဖင့္ အမ်ားျပည္သူကို လွည့္စားရန္ အခ်က္အလက္မ်ား မလိုအပ္ေပ။ အကယ္၍ သမိုင္းေၾကာင္းကိုသာ ျပန္ေျပာင္းေလ့လာၾကည့္လိုက္လွ်င္ ၎တို႔၏ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမႈကို ကြင္းကြင္းကြက္ကြက္ သိျမင္ႏိုင္ရန္ အလြန္ရိုးစင္းလြယ္ကူပါသည္။
ရိုရာအစဥ္အလာအားျဖင့္ ဗုဒၵဘာသာကို ယံုၾကည္သက္၀င္ၾကသူမ်ား မွီတင္းေနထိုင္ရာေဒသျဖစ္သည့္ ရခုိင္ျပည္သည္ အစၥလာမ္တေစၦအေျခာက္ခံလာခဲ့ရသည္မွာ ရာစုႏွစ္ခ်ီ၍ ၾကာျမင့္ခဲ့ျပီျဖစ္သည္။ ဘုရင္စနစ္က်ဆံုး သည့္အခ်ိန္ကတည္းက ရခုိင္ျပည္၏ ေၾကကဲြဖြယ္ရာ အေရးကိစၥအေျခအေနသည္ ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္လာခဲ့ျပီး ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာေသာ စစ္တေကာင္းသားဘဂၤါလီမ်ားေၾကာင့္ အေျခအေနမွာ အဆိုးဆံုးအေနအထားထိ ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္။ စစ္တေကာင္းသားဘဂၤါလီမ်ားက ရခုိင္ျပည္ကို လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္ စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ၾကသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္မ်ားအတြင္း မူဆလင္မ်ားက သူတို႔၏ စိတ္ကူးကို အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ၾကေပ။ သို႔ေသာ္ ၎တို႔၏ အစၥလာမ့္ရည္မွန္းခ်က္ ျပည့္စံုးျပီးေျမာက္ႏိုင္ေစရန္ ေရရွည္စီိမံကိန္း၏အဆြယ္အပြားျဖစ္သည့္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကား ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေပ။ ၎တို႔အေနျဖင့္ ခန္႔မွန္းရခက္ေသာ နည္းဗ်ဴဟာႏွင့္ ထူးျခားဆန္းက်ယ္ေသာ နည္းမ်ားျဖင့္ ၾကိဳတင္ၾကံစည္ထားသည့္ ရည္မွန္းခ်က္ကို ဆက္လက္အသက္သြင္းခဲ့ၾကသည္။
ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းရိုးတမ္းတြင္တည္ရွိေသာ ရခုိင္ႏိုင္ငံသည္ တစ္ေခတ္တစ္ခါက အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ေသာ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီသည့္ သမိုင္းေၾကာင္းကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ထားသည္။ ၎ကို ပထ၀ီ၀င္ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ေဒသၾကီးေလးခုျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားခဲ့သည္။ ထိုေဒသၾကီးေလးခုမွာ ဓည၀တီ (ေျမာက္ဦး)၊ ရမၼာ၀တီ (ရမ္းျဗဲကၽြန္း)၊ ဒါြရာ၀တီ (သံတဲြ) ႏွင့္ ေမဃ၀တီ (မာန္ေအာင္ကၽြန္း) တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ရခုိင္ျပည္၏ဂုဏ္ေရာင္ ႏွင့္ ပင္လယ္ျပင္ကို လႊႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္မႈတို႔ အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိစဥ္အခါက ရခုိင္ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းရုိးတမ္းတြင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာစက္အျပည့္ျဖင့္ အုပ္စိုးႏိုင္ခဲ့သည္သာမက ယေန႔ေခတ္တည္ရွိေနေသာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၏ နယ္ေျမမ်ားစြာ ေပါင္းစည္းပါ၀င္ေနခဲ့ေသာ အေရွ႕ဘဂၤလားေဒသ၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကိုလည္း ဩဇာလႊမ္းမိုးခဲ့သည္။ ထိုမွ်မက ရခုိင္ႏိုင္ငံသည္ ဗမာဘုရင္ပိုင္နက္အထိ ဩဇာလႊမ္းမိုးခဲ့ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ သာယာ၀ေျပာစည္ကားခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးမွာ အခ်ိန္၏ ဖ်က္ဆီးမႈဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္မ်ားကို ခံႏိုင္ရည္မရွိခဲ့ပါေပ။ ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီး၏ စည္ပင္၀ေျပာေအာင္ျမင္မႈသည္ပင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ က်ဆံုးျခင္းကို ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ အိမ္နီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ဗမာႏိုင္ငံက ေနာက္ဆံုးတိုက္ခုိက္ေအာင္ျမင္မႈေၾကာင့္ ရခုိင္ႏိုင္ငံသည္ (၁၇၈၅) ခုႏွစ္တြင္ က်ဆံုးသြားခဲ့ရသည္။ ထိုမွတစ္ဖန္ (၁၈၂၄-၁၈၂၆) ခုႏွစ္မ်ားတြင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ အဂၤလိပ္-ျမန္မာပထမစစ္ပဲြအျပီးတြင္ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီလက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့ရျပန္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျဗိတိသွ်တို႔ အုပ္စိုးခ်ိန္အေတာအတြင္း ရခုိင္ျပည္သည္ ရခိုင္တိုင္းဟူ၍ ျဖစ္လာျပီး၊ စစ္ေတြ (Akyab)၊ ေက်ာက္ျဖဴ (Kyaukpru) ႏွင့္ သံတဲြ (Sandoway) ဟူသည့္ ခရိုင္သံုးခုအျဖစ္ ပိုင္းျခားဖဲြ႕စည္းလိုက္ျပန္သည္။ (၁၉၄၈) ခုႏွစ္တြင္ ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး ရသည့္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရခုိင္ႏိုင္ငံကို ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ (the Union of Burma) ၏ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ အခ်ိန္ေႏွာင္းျပီးမွ ထည့္သြင္းဖဲြ႕စည္းခဲ့ၾကသည္။
ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမွန္တကယ္ လြတ္လပ္ေရးရေသာအခါ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕တို႔က မိမိတို႔အတြက္ အက်ဳိးအျမတ္ ရရွိေစေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ေခၚသြင္းလာခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံျခားသားအိႏိၵယလူမ်ဳိးမ်ား၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ား၊ မူဆလင္မ်ားကို လူ႕အဖဲြ႕အစည္းၾကီးတစ္ရပ္ ျဖစ္ေလာက္ေအာင္ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့ၾကသည္။ အေရွ႕ဘဂၤလားေဒသ၏ စစ္တေကာင္းခရိုင္ႏွင့္ နယ္နိမိတ္ခ်င္းထိစပ္ေနေသာ ရခုိင္ျပည္မွာပိုမိုဆိုးရြားခဲ့သည္။ (အေၾကာင္းမွာ) ေရႊ႕ေျပာင္း၀င္ေရာက္လာသူ မူဆလင္မ်ားစြာတို႔ ရခုိင္ျပည္တြင္ ေရာက္ရွိေနျပီး ၎မူဆလင္မ်ားမွာ ဘဂၤါလီေသြး၊ ဘဂၤါလီစိတ္ဓာတ္ အျပည့္ ျဖစ္ေနခဲ့ၾက၍ ျဖစ္သည္။ စစ္တေကာင္းနယ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာသူမ်ားသည္ မ်ဳိးႏြယ္စုအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဘာသာစကားအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘာသာတရားအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပထ၀ီ၀င္အေနအထားအရ ေသာ္လည္းေကာင္း သူတို႔၏ႏိုင္ငံေဟာင္းမွ လူမ်ားႏွင့္ အလိုလို ဆက္စပ္ေပါင္းစည္းခ်ည္ေႏွာင္ထားျပီးသား ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ ျပည္သူပိုင္သိမ္းမႈ ႏွင့္ေဒသခံတိုင္းရင္းသားတို႔၏ဓေလ့စရိုက္ႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္လုပ္မႈတုိ႔လုပ္ေဆာင္လာေသာအခါ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားႏွင့္ မူဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ားအားလံုးနီးပါးႏိုင္ငံေတာ္မွ စြန္႔ခြာထြက္ေျပးခဲ့ၾကေသာ္လည္း ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ားကား သူတို႔၏ ယုတ္ညံ့ေသာ လွ်ိဳ႕၀ွက္အစီအစဥ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ေနရစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ားအေနျဖင့္ ယခင္ျဗိတိသွ်အိႏၵိယမွ ပါကစၥတန္မူဆလင္ႏိုင္ငံျဖစ္လာေအာင္ ၾကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကေသာ အစၥလာမ္အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို ရင္ထဲအသည္းထဲမွ အားက်စိတ္ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။
ဒုတိယကမာၻစစ္ျပီးစႏွစ္မ်ားအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရရွိမည့္ရက္ႏွင့္နီးကပ္လာျပီး ရခုိင္အမ်ဳိးသားမ်ား အတြက္ ႏိုင္ငံသစ္ရရွိႏိုင္မည့္အလားအလာရွိေနေသာအခ်ိန္တြင္ ျပည္ပႏိိုင္ငံမွ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ စစ္တေကာင္းသားမ်ားက မူဂ်ာဟစ္ (အလႅာအရွင္ျမတ္၏စစ္သည္ေတာ္မ်ား) ဟု အမည္တပ္၍ ရန္ျပဳတိုက္ခုိက္မႈေၾကာင့္ ရခုိင္တို႔၏ ဘုိးဘြားပိုင္ေျမမွာ ရုန္းရင္းဆန္ခတ္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ထိုစစ္တေကာင္းသားမ်ား သည္ႏိုင္ငံျခားမွ အေထာက္အပံ့ႏွင့္လမ္းညႊန္မႈကို ရယူလွ်က္ ၾကိဳတင္ဇာတ္တိုက္ထားေသာ ခဲြထြက္ေရးလႈပ္ရွားမႈကို စတင္ခဲ့ၾကသည္။ မူဆလင္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရႏိုင္ငံကို တည္ေထာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ပုန္ကန္ေတာ္လွန္မႈႏွင့္ဥပေဒျပဌာန္းေပးမႈတို႔ ပူးတဲြပါေသာ ၾကိဳတင္ၾကံစည္မႈကို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုမူဆလင္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရႏိုင္ငံကိုလည္း ၎တို႔၏အမိႏိုင္ငံသို႔ ထိုးအပ္ရန္ စီမံကိန္းေရးဆဲြထားခဲ့ၾကသည္။ ပုန္ကန္ထၾကြမႈနည္းလမ္းမ်ား မေအာင္ျမင္ေသာအခါ အၾကံအစည္ပ်က္သြားသည့္ စစ္တေကာင္းသားမ်ားသည္ တစ္နည္းတစ္ဖံု ၾကံဖန္ၾကျပန္သည္။ ၎တို႔အတြက္ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံ ေတာင္းဆိုရာတြင္ အက်ဳိးသင့္အေၾကာင္းသင့္ ျဖစ္ေစဖို႔ ဟန္ျပအေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုကို ဖန္တီးပံုေဖာ္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္သမွ်ေသာ နည္းလမ္းအားလံုးကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကျပန္သည္။ သေဘၤာပ်က္ပံုျပင္ျဖင့္ အာရပ္မ်ားႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးစပ္မႈကို မ်က္လွည့္ျပသလို ခ်က္ခ်င္းဖန္တီးေျပာဆိုၾကသည့္ ကနဦးလိမ္ညာလွည့္ျဖားမႈကို မ်ဳိးႏြယ္စုအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးစပ္ထားေသာ အလားတူဒ႑ာရီဆန္ဆန္ ေျပာဆိုေရးသားမႈမ်ားက ေခ်ဖ်က္ျပီး အျမစ္မွေျမလွန္ပစ္လုိက္ေတာ့သည္။ ၎တို႔သည္ ဇာတ္လမ္းေဟာင္းမွ ဆက္စပ္ေပၚထြက္လာသေလာ၊ ဇာတ္လမ္းေဟာင္းႏွင့္ ဖီလာဆန္႔က်င္ျဖစ္ေနသေလာ ဟူ၍ စိတ္ကူးယဥ္ေျပာဆိုေရးသားမႈသည္လည္း အထူးတလည္ ရွင္းလင္းစရာ စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ မဟုတ္ပါေပ။ ထုိသို႔ အရူးလုပ္လွည့္စားလိမ္လည္ေျပာဆိုမႈ၏ အမွန္တရားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယခုပင္ ၾကည့္ၾကပါစို႔။
ဤစာအုပ္ကို ျပဳစုရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ရိုဟင္ဂ်ာဟုေခၚၾကသူမ်ား၏ ပကတိရုပ္၊ ပကတိဇာစ္ျမစ္ကို အခ်က္အလက္ျပည္စံုစြာ ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ျပီး၊ ႏိုင္ငံတကာလူ႔အဖဲြ႕အစည္း၏ ေတာ္တည့္မွန္ကန္စြာ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေစဖို႔ ရယ္ဖြယ္ျဖစ္ေသာေတာင္းဆိုမႈ၊ ေျပာဆိုေရးသားမႈတို႔ကို ခ်ျပေပးႏိုင္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူမွာ သမိုင္းကို ဖန္တီးေရးသားသူမဟုတ္ပါ။ ထို႔ျပင္ စာေရးသူ၏ ဤစာအုပ္သည္ ပညာရွင္မ်ား၏ ခဲြျခားေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ထားျပီးျဖစ္သည္ဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လံုး၀တိက်မွန္ကန္ပါသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း ဟန္ေဆာင္ေျပာဆိုထားျခင္း အလွ်င္းမရွိပါ။ အစၥလာမ္ခဲြထြက္ေရးသမားမ်ားက တင္ျပေသာ အေကာက္ၾကံေတြးေတာၾကံဆေျပာဆိုမႈမ်ားကို တုန္႔ျပန္သည့္အေနျဖင့္ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် တင္ျပရာတြင္ ျဗိတိသွ် ဓနသဟာယသတင္းလႊာ၊ ဗမာ့သတင္းလႊာ၊ ျမန္မာသန္းေခါင္စာရင္းမ်ား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သန္းေခါင္စာရင္းမ်ား ကဲ့သို႔ေသာ ရံုးပိုင္းဆိုင္ရာမွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားႏွင့္ စာေရးဆရာမ်ား၊ သတင္းစာဆရာမ်ားအတြက္ စံျပဳကိုးကားရျပီး၊ ပညာရွင္က်င့္၀တ္ကိုလိုက္နာတတ္ေသာ အထင္ကရျဗိတိသွ်သမိုင္းပညာရွင္မ်ား၏ က်မ္းမ်ားကို မွီျငမ္းကိုးကားတင္ျပထားပါသည္။ အမွန္မွာ ႏိုင္ငံတကာမွ ပညာရွင္အျဖစ္သတ္မွတ္ကာ ေလးစားၾကည္ညိဳျခင္းခံရေသာ အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးပညာရွင္မ်ားလည္းျဖစ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားလည္းျဖစ္ေသာသူမ်ား သည္ အာရကန္ဟုေခၚၾကေသာ ရခုိင္ျပည္ႏွင့္ ရခုိင္လူမ်ဳိးတို႔၏သမိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အားလံုးျငင္းဆိုခ်က္မရွိ လက္ခံၾကသည့္ အာဏာပိုင္မ်ားအျဖစ္ ယူဆၾကပါသည္။ ထုိပညာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ျဗိတိသွ်အရင္းရွင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားတြင္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ျပီး၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အထူးသျဖင့္ ရခုိင္ျပည္၏ အေရးအရာကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသူမ်ားက လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည့္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆိုင္ရာ ၾကိဳးပမ္းေဖာ္ထုတ္မႈမ်ားႏွင့္ သမိုင္းဆိုင္ရာသုေတသနမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန႔္ျပန္႔ နက္နက္နဲနဲ ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈမ်ား အေပၚအေျခခံ၍ ရခုိင္ျပည္အေၾကာင္းကို ထဲထဲ၀င္၀င္ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ သိရွိခဲ့ၾကသည္။ မူဆလင္သမိုင္းပညာရွင္ ဆိုသူမ်ားကို မဆိုထားႏွင့္၊ ယေန႔ေခတ္၏ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အ၀ရွိျပီး မိမိတို႔အျမင္ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဖာ္ထုတ္တင္ျပတတ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးအရ ခုခံကာကြယ္ေျပာဆိုေရးသားသူမ်ားႏွင့္ေရာ ျပည္သူတုိ႔ သိရွိေစရန္ အေပ်ာ္တမ္း သတင္းေပးသူမ်ားႏွင့္ပါ အထင္ကရသမိုင္းပညာရွင္မ်ားမွာ မတူညီၾကေပ။ အထင္ကရ (စစ္မွန္ေသာ) သမိုင္းပညာရွင္ဟူသည္ မိမိေလ့လာသည့္ လူအုပ္စုတစ္ခုခု၏အက်ဳိးအျမတ္ကို လုပ္ေဆာင္ရန္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ “ဆီရရန္ ဆန္ေပး” ဟူေသာ အေပးအယူသေဘာထားမ်ဳိးျဖင့္ မိမိကိုယ္က်ဳိးကိုသာ ၾကည့္တတ္ေသာ အတၱဟိတစိတ္ထားမ်ဳိး ျဖစ္ေပၚလႊမ္းမိုးရန္ အေၾကာင္းမရွိေပ။ သမိုင္းဆိုင္ရာေနရာမ်ားႏွင့္ လူမ်ား၏ အမည္မ်ားကို ေဒသတြင္း (လက္ရွိ) သိၾကသည့္ အမည္မ်ားထက္ ထင္ရွားသည့္ပညာရွင္မ်ား၏ က်မ္းမ်ားတြင္ ပါသည့္အတိုင္း ကိုးကားတင္ျပထားပါသည္။ ထုိပညာရွင္ၾကီးမ်ားကို စာေရးသူအေနျဖင့္ အထူး ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳ မွတ္တမ္းတင္အပ္ပါသည္။
(ဆက္လက္ဘာသာျပန္ဆို တင္ျပပါမည္။)
ေလးစားစြာ
ဇဲြသစ္ (ရမၼာေျမ)
၂၁.၁.၁၀၁၃ (တနလၤာေန႔)
စာေရးသူ၏ အမွာစာ
(၁၉၁၂) ခုႏွစ္တြင္ ပစ္လေဒါင္းလူသား (The Piltdown Man) ကို လူႏွင့္ လူ၀ံတို႔အၾကား လိုအပ္ေနေသာ ဆက္သြယ္ခ်က္အျဖစ္ ေတြးေတာၾကံဆခဲ့ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ ၎မွာ သိပံပညာအတုအပလုပ္ေဆာင္မႈတစ္ခုသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၎သည္ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္းအလိမ္အညာျဖစ္ေၾကာင္းကို (၁၉၅၃) ခုႏွစ္တြင္ ေနာက္ဆံုး၌ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ “ရိုဟင္ဂ်ာ” ဟူေသာ မ်ဳိးႏြယ္စုအလိမ္အညာဇာတ္လမ္း ေပၚေပါက္ေနေပျပီ။ သူတို႔အဆိုအရ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုသူမ်ားသည္ အာရပ္ေဒသမွ ဆင္းသက္လာေသာ ကျပားလူမ်ဳိးစုျဖစ္သည္၊ (၁၉၅၀) ျပည့္ႏွစ္မ်ားကတည္းက ျပည္သူလူထုကို အရူးလုပ္လွည့္စားခဲ့ၾကျပီး ယုတၱိမရွိေသာ သေဘၤာပ်က္ပံုျပင္ကို တီထြင္ဖန္တီးေရးသားခဲ့ၾကသည္။ လိမ္ညာလွည့္စားမႈ ခံရႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀ိုင္းအေနျဖင့္ အေရွ႕ဘဂၤလားေဒသ၏ စစ္တေကာင္းခရုိင္မွ တရားမ၀င္ ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာသူ မူဆလင္မ်ားက အေကာက္ဥာဏ္သံုးကာ လွည့္ကြက္ဆင္ထားမႈတြင္ ပါ၀င္ေနေသာ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားကို အနည္းငယ္မွ် သိရွိပံုမရေပ။
ရိုဟင္ဂ်ာဟုေခၚၾကသူမ်ား၏ ဘိုးေဘးဘီဘင္မ်ားဟု ယူဆရသည့္ အာရပ္လူမ်ဳိးမ်ား သေဘၤာပ်က္ေသာင္တင္ ဇာတ္လမ္းကို မ႑ိဳင္ျပဳထားေသာ ရယ္စရာေကာင္းသည့္အခိုင္အမာေျပာဆိုေနမႈသည္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳပ္ရန္လိုရိုင္းစိုင္းေသာ စစ္တေကာင္းမူဆလင္မ်ား၏ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားမႈ၊ လွ်ဳိ႕၀ွက္ၾကံစည္မႈ တို႕ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဂႏၱ၀င္တြင္ႏိုင္ေလာက္သည့္ ဥပမာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ထိုစစ္တေကာင္းသား မူဆလင္မ်ားသည္ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးတို႔၏ ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ လက္ရွိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏို္င္ငံႏွင့္ နယ္နိမိတ္ခ်င္းထိစပ္ေနေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္မွ ေဒသတစ္ခုျဖစ္သည့္ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ လြတ္လပ္ေသာ သီးျခားအစၥလာမ္နယ္ေျမတစ္ခု ရရွိႏိုင္ရန္ အမဲရိုးေမွ်ာ္ေနေသာ ေခြးပမာ တက္သုတ္ရိုက္ ၾကိဳးစားၾကံဆလိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ စစ္တေကာင္းသားခဲြထြက္ေရး၀ါဒီမ်ားသည္ သူတို႔၏နည္းဗ်ဴဟာမွာ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမႈရွိသကဲ့သို႕ ကိုယ္ပိုင္ဇာစ္ျမစ္ျပႆနာ (Identity crisis) ရွိေနေၾကာင္း၊ မၾကာခဏေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ကာ လူအမ်ားအာရံုစိုက္လာေအာင္ ထူးထူးဆန္ဆန္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေသာ သမိုင္းကို လုပ္ၾကံတီထြင္ထားေၾကာင္း လူအမ်ားသိသြားၾကျပီျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔အေနျဖင့္ သူတို႔၏ ဘဂၤါလီဇာစ္ျမစ္ကို ေျမျမွပ္သျဂိၤဳလ္ပစ္ရန္ အထူးစိတ္အားထက္သန္လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခါ ဘဂၤါလီဇာစ္ျမစ္အရႈပ္အရွင္းမွ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ကဲြထြက္ေနေသာ လူမ်ဳိးစုအသစ္တစ္မ်ဳိးအျဖစ္ ပီပီျပင္ျပင္ ဟန္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ သူတို႕ကိုယ္သူတို႕ “ရိုဟင္ဂ်ာ” ဟူ၍ ခ်စ္စႏိုးအမည္မွည့္ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႔ တီထြင္မွည့္ေခၚျခင္းအားျဖင့္ သူတို႔ကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တုိင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုတစ္စုအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးေစဖို႔ တရား၀င္အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္ခုကို ေပးႏုိင္မည္။ ထိုကမွတစ္ဆင့္ သီးျခားမူဆလင္ျပည္နယ္ ေတာင္းဆိုရန္ပါ သူတို႔အတြက္ အေထာက္အပံ့ ျပဳႏုိင္ေပမည္။ ထိုရယ္စရာေကာင္းေသာ ေျပာဆိုမႈသည္ သူတို႔က မွန္ကန္ပါသည္ဟု အခိုင္အမာ ေျပာဆိုၾကေသာအခ်က္မ်ားကို မွန္ကန္ေၾကာင္း မျပသႏိုင္ေပ။
ယခု စစ္တေကာင္းသားလူဆိုးလူမိုက္မ်ား၏ တီထြင္ဖန္တီးမႈတစ္ခုျဖစ္ေသာ ရိုဟင္ဂ်ာလုပ္ဇာတ္ (the Rohingya Hoax) ကို သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာမွတ္တမ္းမ်ားကို အေျခခံ၍ အေထာက္အထားအခုိင္အမာျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္ျပီး၊ ထုိရိုဟင္ဂ်ာဟု သူတို႕ကိုယ္သူတို႔ ေခၚဆိုေနၾကသူမ်ားသည္ မည္သူမည္၀ါျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူတို႔ မည္သည္ေဒသမွ ေရာက္လာၾကေၾကာင္း၊ သူတို႔၏ဘုိးေဘးဘီဘင္မ်ား၏ ဇာစ္ျမစ္သည္ ေ၀းလံေခါင္သီေသာ အာရပ္ျပည္ေလာ၊ လူဦးေရထူေျပာလွေသာ ဆင္းရဲတြင္းထဲက ရုန္းမထြက္ႏိုင္ျဖစ္ေနသည့္ လက္တစ္ကမ္းအလိုမွ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးတို႔၏ ဇာတိခ်က္ျမဳပ္ႏိုင္ငံေလာ ဟူေသာ အခ်က္မ်ားကို စူးစမ္းေလ့လာတင္ျပရန္ အခ်ိန္တန္ေပျပီ။ ထုိသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ထုိရိုဟင္ဂ်ာဆိုသူမ်ား၏ ဇာတိသရုပ္မွန္ကို ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ခ်ႏိုင္ျပီး၊ ထိုမွတစ္ဆင့္ သူတို႔၏ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားေျပာဆိုမႈမ်ားကို အျပီးအျငိမ္း ပယ္ရွားရွင္းထုတ္ျပီးျဖစ္သြားေပမည္။
ေအဗရာဟန္လင္းကြန္းက ေအာက္ပါအတိုင္းေျပာဆိုိခဲ့ပါသည္။
“သင္ဟာ လူတစ္ခ်ဳိ႕ကို တစ္ခ်ိန္လံုး လွည့္ဖ်ားလိမ္လည္ေနလို႔ ရႏိုင္မယ္။
လူအားလံုးကိုလည္း အခ်ိန္အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိေတာ့ လွည့္ဖ်ားႏိုင္မယ္။
ဒါေပမယ့္ သင္ဟာ လူအားလံုးကို တစ္ခ်ိန္လံုး လွည့္ဖ်ားလိမ္လည္ေနဖို႔ ဆိုတာကေတာ့ လံုး၀ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး”
ေမာင္သာလွ
၀ါရွင္တန္ဒီစီ။
“““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““
နိဒါန္း
စိတ္ကူးျဖင့္ ပံုေဖာ္ထားေသာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၏ လွည့္ကြက္ေလးတစ္ခုကို အလြန္အၾကဴး ဋီကာခ်ဲ႕ေရးသားေျပာဆို ခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ အမ်ားျပည္သူတို႔၏ စိတ္ထဲတြင္ ေ၀၀ါးရႈပ္ေထြးမႈျဖစ္ေလာက္သည္အထိ ခိုင္မာစြာ စိမ့္၀င္ထိုးေဖာက္ေရာက္ရွိ သြားခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ အေနာက္တိုင္းသားမ်ား၏ စိတ္ထဲသို႔ စဲြျမဲစြာ စိမ့္၀င္ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္။ ေရႊ႕ေျပာင္း၀င္ေရာက္ေနထိုင္လာၾကေသာ ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ား တရား၀င္လူမ်ဳိးစုအျဖစ္ ရရိွႏိုင္ရန္ ဟန္ေဆာင္ထားေသာ စိတ္ကူးယဥ္ပံုျပင္ထဲမွ ရိုဟင္ဂ်ာပံုရိပ္သည္ ႏိုင္ငံေရးကာကြယ္ေျပာဆိုသူမ်ားႏွင့္ လစ္ဘရယ္၀ါဒီမ်ား၏ သည္းေျခၾကိဳက္ ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ စစ္တေကာင္းသားခဲြထြက္ေရး၀ါဒီမ်ားသည္ လိမ္လည္ေရးသားထားေသာ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုျဖစ္ေအာင္ ညိွယူလွ်က္ စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးမႈ၊ ညက္ေညာေျပပ်စ္မႈတို႔ျဖင့္ သူတို႔၏ ေျပာဆိုေရးသားမႈမ်ားကို တန္ဆာဆင္ ၾကသည္။ ရိုဟင္ဂ်ာဟု အမည္တပ္၍ ရႈပ္ေထြးေပြလီေသာ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ က်င္လည္စြာေျပာဆိုတတ္မႈတို႔ျဖင့္ လူအမ်ားကို လွည့္စားရန္ ၾကိဳးစားမႈအတြက္ အဆင္ေျပေသာ ေ၀၀ါးေနေသာသမိုင္းအျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ပံုသ႑ာန္ပ်က္ယြင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၾကသည္။ လိမ္လည္လွည့္ျဖားသူမ်ားအေနျဖင့္ အမ်ားျပည္သူကို လွည့္စားရန္ အခ်က္အလက္မ်ား မလိုအပ္ေပ။ အကယ္၍ သမိုင္းေၾကာင္းကိုသာ ျပန္ေျပာင္းေလ့လာၾကည့္လိုက္လွ်င္ ၎တို႔၏ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမႈကို ကြင္းကြင္းကြက္ကြက္ သိျမင္ႏိုင္ရန္ အလြန္ရိုးစင္းလြယ္ကူပါသည္။
ရိုရာအစဥ္အလာအားျဖင့္ ဗုဒၵဘာသာကို ယံုၾကည္သက္၀င္ၾကသူမ်ား မွီတင္းေနထိုင္ရာေဒသျဖစ္သည့္ ရခုိင္ျပည္သည္ အစၥလာမ္တေစၦအေျခာက္ခံလာခဲ့ရသည္မွာ ရာစုႏွစ္ခ်ီ၍ ၾကာျမင့္ခဲ့ျပီျဖစ္သည္။ ဘုရင္စနစ္က်ဆံုး သည့္အခ်ိန္ကတည္းက ရခုိင္ျပည္၏ ေၾကကဲြဖြယ္ရာ အေရးကိစၥအေျခအေနသည္ ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္လာခဲ့ျပီး ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာေသာ စစ္တေကာင္းသားဘဂၤါလီမ်ားေၾကာင့္ အေျခအေနမွာ အဆိုးဆံုးအေနအထားထိ ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္။ စစ္တေကာင္းသားဘဂၤါလီမ်ားက ရခုိင္ျပည္ကို လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္ စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ၾကသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္မ်ားအတြင္း မူဆလင္မ်ားက သူတို႔၏ စိတ္ကူးကို အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ၾကေပ။ သို႔ေသာ္ ၎တို႔၏ အစၥလာမ့္ရည္မွန္းခ်က္ ျပည့္စံုးျပီးေျမာက္ႏိုင္ေစရန္ ေရရွည္စီိမံကိန္း၏အဆြယ္အပြားျဖစ္သည့္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကား ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေပ။ ၎တို႔အေနျဖင့္ ခန္႔မွန္းရခက္ေသာ နည္းဗ်ဴဟာႏွင့္ ထူးျခားဆန္းက်ယ္ေသာ နည္းမ်ားျဖင့္ ၾကိဳတင္ၾကံစည္ထားသည့္ ရည္မွန္းခ်က္ကို ဆက္လက္အသက္သြင္းခဲ့ၾကသည္။
ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းရိုးတမ္းတြင္တည္ရွိေသာ ရခုိင္ႏိုင္ငံသည္ တစ္ေခတ္တစ္ခါက အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ေသာ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီသည့္ သမိုင္းေၾကာင္းကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ထားသည္။ ၎ကို ပထ၀ီ၀င္ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ေဒသၾကီးေလးခုျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားခဲ့သည္။ ထိုေဒသၾကီးေလးခုမွာ ဓည၀တီ (ေျမာက္ဦး)၊ ရမၼာ၀တီ (ရမ္းျဗဲကၽြန္း)၊ ဒါြရာ၀တီ (သံတဲြ) ႏွင့္ ေမဃ၀တီ (မာန္ေအာင္ကၽြန္း) တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ရခုိင္ျပည္၏ဂုဏ္ေရာင္ ႏွင့္ ပင္လယ္ျပင္ကို လႊႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္မႈတို႔ အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိစဥ္အခါက ရခုိင္ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းရုိးတမ္းတြင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာစက္အျပည့္ျဖင့္ အုပ္စိုးႏိုင္ခဲ့သည္သာမက ယေန႔ေခတ္တည္ရွိေနေသာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၏ နယ္ေျမမ်ားစြာ ေပါင္းစည္းပါ၀င္ေနခဲ့ေသာ အေရွ႕ဘဂၤလားေဒသ၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကိုလည္း ဩဇာလႊမ္းမိုးခဲ့သည္။ ထိုမွ်မက ရခုိင္ႏိုင္ငံသည္ ဗမာဘုရင္ပိုင္နက္အထိ ဩဇာလႊမ္းမိုးခဲ့ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ သာယာ၀ေျပာစည္ကားခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးမွာ အခ်ိန္၏ ဖ်က္ဆီးမႈဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္မ်ားကို ခံႏိုင္ရည္မရွိခဲ့ပါေပ။ ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီး၏ စည္ပင္၀ေျပာေအာင္ျမင္မႈသည္ပင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ က်ဆံုးျခင္းကို ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ အိမ္နီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ဗမာႏိုင္ငံက ေနာက္ဆံုးတိုက္ခုိက္ေအာင္ျမင္မႈေၾကာင့္ ရခုိင္ႏိုင္ငံသည္ (၁၇၈၅) ခုႏွစ္တြင္ က်ဆံုးသြားခဲ့ရသည္။ ထိုမွတစ္ဖန္ (၁၈၂၄-၁၈၂၆) ခုႏွစ္မ်ားတြင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ အဂၤလိပ္-ျမန္မာပထမစစ္ပဲြအျပီးတြင္ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီလက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့ရျပန္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျဗိတိသွ်တို႔ အုပ္စိုးခ်ိန္အေတာအတြင္း ရခုိင္ျပည္သည္ ရခိုင္တိုင္းဟူ၍ ျဖစ္လာျပီး၊ စစ္ေတြ (Akyab)၊ ေက်ာက္ျဖဴ (Kyaukpru) ႏွင့္ သံတဲြ (Sandoway) ဟူသည့္ ခရိုင္သံုးခုအျဖစ္ ပိုင္းျခားဖဲြ႕စည္းလိုက္ျပန္သည္။ (၁၉၄၈) ခုႏွစ္တြင္ ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး ရသည့္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရခုိင္ႏိုင္ငံကို ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ (the Union of Burma) ၏ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ အခ်ိန္ေႏွာင္းျပီးမွ ထည့္သြင္းဖဲြ႕စည္းခဲ့ၾကသည္။
ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမွန္တကယ္ လြတ္လပ္ေရးရေသာအခါ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕တို႔က မိမိတို႔အတြက္ အက်ဳိးအျမတ္ ရရွိေစေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ေခၚသြင္းလာခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံျခားသားအိႏိၵယလူမ်ဳိးမ်ား၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ား၊ မူဆလင္မ်ားကို လူ႕အဖဲြ႕အစည္းၾကီးတစ္ရပ္ ျဖစ္ေလာက္ေအာင္ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့ၾကသည္။ အေရွ႕ဘဂၤလားေဒသ၏ စစ္တေကာင္းခရိုင္ႏွင့္ နယ္နိမိတ္ခ်င္းထိစပ္ေနေသာ ရခုိင္ျပည္မွာပိုမိုဆိုးရြားခဲ့သည္။ (အေၾကာင္းမွာ) ေရႊ႕ေျပာင္း၀င္ေရာက္လာသူ မူဆလင္မ်ားစြာတို႔ ရခုိင္ျပည္တြင္ ေရာက္ရွိေနျပီး ၎မူဆလင္မ်ားမွာ ဘဂၤါလီေသြး၊ ဘဂၤါလီစိတ္ဓာတ္ အျပည့္ ျဖစ္ေနခဲ့ၾက၍ ျဖစ္သည္။ စစ္တေကာင္းနယ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာသူမ်ားသည္ မ်ဳိးႏြယ္စုအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဘာသာစကားအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘာသာတရားအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပထ၀ီ၀င္အေနအထားအရ ေသာ္လည္းေကာင္း သူတို႔၏ႏိုင္ငံေဟာင္းမွ လူမ်ားႏွင့္ အလိုလို ဆက္စပ္ေပါင္းစည္းခ်ည္ေႏွာင္ထားျပီးသား ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ ျပည္သူပိုင္သိမ္းမႈ ႏွင့္ေဒသခံတိုင္းရင္းသားတို႔၏ဓေလ့စရိုက္ႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္လုပ္မႈတုိ႔လုပ္ေဆာင္လာေသာအခါ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားႏွင့္ မူဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ားအားလံုးနီးပါးႏိုင္ငံေတာ္မွ စြန္႔ခြာထြက္ေျပးခဲ့ၾကေသာ္လည္း ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ားကား သူတို႔၏ ယုတ္ညံ့ေသာ လွ်ိဳ႕၀ွက္အစီအစဥ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ေနရစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ားအေနျဖင့္ ယခင္ျဗိတိသွ်အိႏၵိယမွ ပါကစၥတန္မူဆလင္ႏိုင္ငံျဖစ္လာေအာင္ ၾကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကေသာ အစၥလာမ္အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို ရင္ထဲအသည္းထဲမွ အားက်စိတ္ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။
ဒုတိယကမာၻစစ္ျပီးစႏွစ္မ်ားအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရရွိမည့္ရက္ႏွင့္နီးကပ္လာျပီး ရခုိင္အမ်ဳိးသားမ်ား အတြက္ ႏိုင္ငံသစ္ရရွိႏိုင္မည့္အလားအလာရွိေနေသာအခ်ိန္တြင္ ျပည္ပႏိိုင္ငံမွ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ စစ္တေကာင္းသားမ်ားက မူဂ်ာဟစ္ (အလႅာအရွင္ျမတ္၏စစ္သည္ေတာ္မ်ား) ဟု အမည္တပ္၍ ရန္ျပဳတိုက္ခုိက္မႈေၾကာင့္ ရခုိင္တို႔၏ ဘုိးဘြားပိုင္ေျမမွာ ရုန္းရင္းဆန္ခတ္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ထိုစစ္တေကာင္းသားမ်ား သည္ႏိုင္ငံျခားမွ အေထာက္အပံ့ႏွင့္လမ္းညႊန္မႈကို ရယူလွ်က္ ၾကိဳတင္ဇာတ္တိုက္ထားေသာ ခဲြထြက္ေရးလႈပ္ရွားမႈကို စတင္ခဲ့ၾကသည္။ မူဆလင္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရႏိုင္ငံကို တည္ေထာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ပုန္ကန္ေတာ္လွန္မႈႏွင့္ဥပေဒျပဌာန္းေပးမႈတို႔ ပူးတဲြပါေသာ ၾကိဳတင္ၾကံစည္မႈကို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုမူဆလင္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရႏိုင္ငံကိုလည္း ၎တို႔၏အမိႏိုင္ငံသို႔ ထိုးအပ္ရန္ စီမံကိန္းေရးဆဲြထားခဲ့ၾကသည္။ ပုန္ကန္ထၾကြမႈနည္းလမ္းမ်ား မေအာင္ျမင္ေသာအခါ အၾကံအစည္ပ်က္သြားသည့္ စစ္တေကာင္းသားမ်ားသည္ တစ္နည္းတစ္ဖံု ၾကံဖန္ၾကျပန္သည္။ ၎တို႔အတြက္ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံ ေတာင္းဆိုရာတြင္ အက်ဳိးသင့္အေၾကာင္းသင့္ ျဖစ္ေစဖို႔ ဟန္ျပအေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုကို ဖန္တီးပံုေဖာ္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္သမွ်ေသာ နည္းလမ္းအားလံုးကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကျပန္သည္။ သေဘၤာပ်က္ပံုျပင္ျဖင့္ အာရပ္မ်ားႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးစပ္မႈကို မ်က္လွည့္ျပသလို ခ်က္ခ်င္းဖန္တီးေျပာဆိုၾကသည့္ ကနဦးလိမ္ညာလွည့္ျဖားမႈကို မ်ဳိးႏြယ္စုအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးစပ္ထားေသာ အလားတူဒ႑ာရီဆန္ဆန္ ေျပာဆိုေရးသားမႈမ်ားက ေခ်ဖ်က္ျပီး အျမစ္မွေျမလွန္ပစ္လုိက္ေတာ့သည္။ ၎တို႔သည္ ဇာတ္လမ္းေဟာင္းမွ ဆက္စပ္ေပၚထြက္လာသေလာ၊ ဇာတ္လမ္းေဟာင္းႏွင့္ ဖီလာဆန္႔က်င္ျဖစ္ေနသေလာ ဟူ၍ စိတ္ကူးယဥ္ေျပာဆိုေရးသားမႈသည္လည္း အထူးတလည္ ရွင္းလင္းစရာ စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ မဟုတ္ပါေပ။ ထုိသို႔ အရူးလုပ္လွည့္စားလိမ္လည္ေျပာဆိုမႈ၏ အမွန္တရားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယခုပင္ ၾကည့္ၾကပါစို႔။
ဤစာအုပ္ကို ျပဳစုရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ရိုဟင္ဂ်ာဟုေခၚၾကသူမ်ား၏ ပကတိရုပ္၊ ပကတိဇာစ္ျမစ္ကို အခ်က္အလက္ျပည္စံုစြာ ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ျပီး၊ ႏိုင္ငံတကာလူ႔အဖဲြ႕အစည္း၏ ေတာ္တည့္မွန္ကန္စြာ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေစဖို႔ ရယ္ဖြယ္ျဖစ္ေသာေတာင္းဆိုမႈ၊ ေျပာဆိုေရးသားမႈတို႔ကို ခ်ျပေပးႏိုင္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူမွာ သမိုင္းကို ဖန္တီးေရးသားသူမဟုတ္ပါ။ ထို႔ျပင္ စာေရးသူ၏ ဤစာအုပ္သည္ ပညာရွင္မ်ား၏ ခဲြျခားေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ထားျပီးျဖစ္သည္ဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လံုး၀တိက်မွန္ကန္ပါသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း ဟန္ေဆာင္ေျပာဆိုထားျခင္း အလွ်င္းမရွိပါ။ အစၥလာမ္ခဲြထြက္ေရးသမားမ်ားက တင္ျပေသာ အေကာက္ၾကံေတြးေတာၾကံဆေျပာဆိုမႈမ်ားကို တုန္႔ျပန္သည့္အေနျဖင့္ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် တင္ျပရာတြင္ ျဗိတိသွ် ဓနသဟာယသတင္းလႊာ၊ ဗမာ့သတင္းလႊာ၊ ျမန္မာသန္းေခါင္စာရင္းမ်ား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သန္းေခါင္စာရင္းမ်ား ကဲ့သို႔ေသာ ရံုးပိုင္းဆိုင္ရာမွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားႏွင့္ စာေရးဆရာမ်ား၊ သတင္းစာဆရာမ်ားအတြက္ စံျပဳကိုးကားရျပီး၊ ပညာရွင္က်င့္၀တ္ကိုလိုက္နာတတ္ေသာ အထင္ကရျဗိတိသွ်သမိုင္းပညာရွင္မ်ား၏ က်မ္းမ်ားကို မွီျငမ္းကိုးကားတင္ျပထားပါသည္။ အမွန္မွာ ႏိုင္ငံတကာမွ ပညာရွင္အျဖစ္သတ္မွတ္ကာ ေလးစားၾကည္ညိဳျခင္းခံရေသာ အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးပညာရွင္မ်ားလည္းျဖစ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားလည္းျဖစ္ေသာသူမ်ား သည္ အာရကန္ဟုေခၚၾကေသာ ရခုိင္ျပည္ႏွင့္ ရခုိင္လူမ်ဳိးတို႔၏သမိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အားလံုးျငင္းဆိုခ်က္မရွိ လက္ခံၾကသည့္ အာဏာပိုင္မ်ားအျဖစ္ ယူဆၾကပါသည္။ ထုိပညာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ျဗိတိသွ်အရင္းရွင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားတြင္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ျပီး၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အထူးသျဖင့္ ရခုိင္ျပည္၏ အေရးအရာကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသူမ်ားက လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည့္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆိုင္ရာ ၾကိဳးပမ္းေဖာ္ထုတ္မႈမ်ားႏွင့္ သမိုင္းဆိုင္ရာသုေတသနမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန႔္ျပန္႔ နက္နက္နဲနဲ ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈမ်ား အေပၚအေျခခံ၍ ရခုိင္ျပည္အေၾကာင္းကို ထဲထဲ၀င္၀င္ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ သိရွိခဲ့ၾကသည္။ မူဆလင္သမိုင္းပညာရွင္ ဆိုသူမ်ားကို မဆိုထားႏွင့္၊ ယေန႔ေခတ္၏ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အ၀ရွိျပီး မိမိတို႔အျမင္ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဖာ္ထုတ္တင္ျပတတ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးအရ ခုခံကာကြယ္ေျပာဆိုေရးသားသူမ်ားႏွင့္ေရာ ျပည္သူတုိ႔ သိရွိေစရန္ အေပ်ာ္တမ္း သတင္းေပးသူမ်ားႏွင့္ပါ အထင္ကရသမိုင္းပညာရွင္မ်ားမွာ မတူညီၾကေပ။ အထင္ကရ (စစ္မွန္ေသာ) သမိုင္းပညာရွင္ဟူသည္ မိမိေလ့လာသည့္ လူအုပ္စုတစ္ခုခု၏အက်ဳိးအျမတ္ကို လုပ္ေဆာင္ရန္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ “ဆီရရန္ ဆန္ေပး” ဟူေသာ အေပးအယူသေဘာထားမ်ဳိးျဖင့္ မိမိကိုယ္က်ဳိးကိုသာ ၾကည့္တတ္ေသာ အတၱဟိတစိတ္ထားမ်ဳိး ျဖစ္ေပၚလႊမ္းမိုးရန္ အေၾကာင္းမရွိေပ။ သမိုင္းဆိုင္ရာေနရာမ်ားႏွင့္ လူမ်ား၏ အမည္မ်ားကို ေဒသတြင္း (လက္ရွိ) သိၾကသည့္ အမည္မ်ားထက္ ထင္ရွားသည့္ပညာရွင္မ်ား၏ က်မ္းမ်ားတြင္ ပါသည့္အတိုင္း ကိုးကားတင္ျပထားပါသည္။ ထုိပညာရွင္ၾကီးမ်ားကို စာေရးသူအေနျဖင့္ အထူး ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳ မွတ္တမ္းတင္အပ္ပါသည္။
(ဆက္လက္ဘာသာျပန္ဆို တင္ျပပါမည္။)
ေလးစားစြာ
ဇဲြသစ္ (ရမၼာေျမ)
၂၁.၁.၁၀၁၃ (တနလၤာေန႔)