You Are Here: Home - ေဆာင္းပါး - ၀ါတြင္းကာလနန္႔ ရခိုင္ဓလိ ရခိုင္အငြိ

ရခိုင္ရိုးမ။ ။ August 23, 2011 ေရႊမ်ဳိး-တင္ျပသည္

“မွတ္သားျမဲသို၊ ၀ါဆိုကရကဋ္၊ ေနျခည္ပတ္က၊ စိၾတႏွင့္၊ ေဒ၀နတ္စက္၊ ပုန္းညက္ပြင့္ျမဲ၊ ပဥၥင္းပြဲလွ်င္၊ သဲသဲသိမ့္ေအာင္၊ သန္ေခါင္ခ်ိန္မွန္၊ ျပဳဗၺာသာ၌၊ ဆဒၵန္တာရာ၊ ရုပ္၀ါထူးခၽြန္၊ လယ္ပုစြန္ဟု၊ ရိပ္မွန္ဖ၀ါး၊ သုညားတြက္ၾကံဳး၊ နာရီဆံုးရွင့္၊ ေန႔သံုးဆယ့္ေျခာက္၊ ညေရာက္ေစာ၀ီ၊ ရင့္က်ဴးခ်ီ၏ ။”

အထက္က ရတုမွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ ရခိုင္စာဆို ပညာဟိသုခမိန္အမတ္ၾကီး မဟာပညာေက်ာ္ (ေအဒီ- ၈၇၀ ခန္႔မွ ေအဒီ- ၉၆၀ ခန္႔)၏ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီရတုမွ ၀ါဆိုလကိုဖြဲ႔ဆိုထားစြာ ျဖစ္ပါသည္။

အမတ္ၾကီးမဟာပညာေက်ာ္ေရ ရခိုင္ရို႕၀ါတြင္းကာလ၏ အ၀င္လျဖစ္ေတ ၀ါဆိုလကိုဖြဲ႔ဆုိရာမွာ ရာသီမွာ ကရကဋ္ရာသီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရာသီရုပ္မွာ လယ္ပုစြန္ျဖစ္ေၾကာင္း ၊ ရာသီပန္းမွာ ပုန္းညက္ပန္းနန္႔ ရာသီပြဲမွာ ပဥၥင္းခံပြဲျဖစ္ေၾကာင္း ဖြဲ႔ဆိုထားပံုတိမွာ ပီျပင္လွပါသည္။

၀ါဆိုလမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားပညတ္ေတာ္မူခေရ ၀ါတြင္းကာလ၏ ပထမဦးဆံုး၀င္ေရာက္ေတလျဖစ္သည္။ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ရခိုင္လူမ်ိဳးတိသည္ ဗုဒၶ၏ ထူးျခားေရ နိတိကို အလီးအျမတ္ထားလိဟိျပီးေက ၀ါဆိုျပည့္နိကိုလည္း “ဓမၼၾကာနိ”အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားကတ္ပါသည္။ ၀ါဆိုလျပည့္နိသည္ မိမိရို႕အတြက္ ထူးျခားေရ နိထူး နိျမတ္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဇာအတြက္ေၾကာင့္လဲလို႔ဆိုရေက…

၁။ ဘုရားေလာင္းေတာ္ သႏၱဳသိတနတ္သားသည္ တုသိတာနတ္ျပည္မွ စုေတျပီးေက ကပိလ၀တ္ျပည္ဘုရင္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး၏ မိဖုရား မဟာမာယာေဒ၀ီ၏ ၀မ္းၾကာတိုက္မွာ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၇ ခု၊ ၀ါဆိုလျပည့္နိမွာ ပဋိသေႏၶတည္ေတာ္မူျခင္း၊

၂။ ျမတ္စြာဘုရား အေေလာင္းေတာ္ေရ မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇ ခု၊ ၀ါဆိုလျပည့္နိညဥ့္ သိုင္ေခါင္မွာ က႑ကျမင္းကိုစီးလ်က္ ဆႏၵအမတ္နန္႔အတူ ေတာထြက္ေတာ္မူျခင္း၊

၃။ ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘုရားသွ်င္သည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ၀ါဆိုလျပည့္နိမွာ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးျဖစ္ေတ ေကာ႑ည၊ ၀ပၸ၊ ဘဒၵိယ၊ မဟာနာမ္၊ အႆဇိ ရို႕အား မိဂဒါ၀ုန္ေတာ၌ ပထမဦးဆံုး တရားဦးဓမၼစၾကာေဒသနာေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း၊ စေရအခ်က္တိေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ယင္းအျပင္ ၀ါဆိုလျပည့္နိသည္ ျမတ္စြာဘုရားသွ်င္ ရီမီးအစံုစံုတိနန္႔ တန္းခိုးျပာဋိဟာကို ျပေတာ္မူေရနိ၊ ဘုရားအျဖစ္ ၀န္ခံေတာ္မူေရနိ၊ တရားရတနာစတင္ေပၚေပါက္ေရနိ၊ “ဧဟိဘိကၡဴ” ဆိုေရစကားကို စတင္ၾကားရေရနိတိလည္းျဖစ္ပါသည္။ ယင္းပိုင္အေၾကာင္းတိေၾကာင့္ မိမိရို. ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိမွာ ျမတ္စြာဘုရား၏ ၀ါဆိုလျပည့္နိနန္႔ ၀ါတြင္းကာလတိကို ပိုအလီးထားကတ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသွ်င္သည္ ရဟန္းေတာ္တိ၏ သိကၡာပုဒ္တိကို ပညတ္ရာ၌ အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာ မေပၚေပါက္ဘဲနန္႔ ပညတ္ေတာ္မမူခပါ။ သိကၡာပုဒ္ေတာ္တစ္ခုစီကို အေၾကာင္းတစ္စုံတစ္ရာေပၚေပါက္လာမွသာလွ်င္ ပညတ္ေတာ္မူချခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသွ်င္သည္ ရာဇျဂိုဟ္ျပည္ ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္းေတာ္ၾကီး၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူခ်ိန္က ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းအခ်ိန္မွာ ျမတ္စြာဘုရားေရ ရဟန္းေတာ္တိအား ၀ါဆို၀ါကပ္ျပဳရန္ မပညတ္ရသီးေရကာလျဖစ္ေတ အတြက္ ရဟန္းေတာ္တိမွာ နီပူူမေရွာင္ မိုးရြာမေရွာင္ သံုးရာသီပတ္လံုး နီရာအႏံွ႔ ခရီးလားလာလ်က္ ဟိၾကသည္။

မိုးရာသီ၌ ဆည္ဖို႔ထားေရ ကန္သင္းတိ၊ ေကာက္ပဲသီးႏံွစိုက္ပ်ိဳးထားေရ လယ္ကြင္းတိကို ျဖတ္ေလွ်ာက္လားလာ ကတ္ေတအတြက္ လူတိမွာ စိုက္ခင္းတိ ပ်က္စီးနစ္နာမႈတိ ႀကံဳလာရေရအတြက္ တိတၳိတိမွာေတာင္ မိုးတြင္း ကာလ၌ မိုးခိုမႈ၊ ၀ါဆိုမႈတိျပဳကတ္သည္၊ ငွက္ေခ်တိမွာလည္း မိုးရာသီ၌ အသိုက္တိ ေဆာက္လုပ္ပနာ မိုးခိုမႈ ျပဳကတ္သီးေရ၊

သို႔ေသာ္ ေအရဟန္းေတာ္တိမွာ မိုးတြင္းကာလ၌ ဇာအတြက္ေၾကာင့္ စိမ္းစိုေရ ျမက္သစ္ပင္တိကို နင္းျဖတ္ျပီးေက လားလာနီရစြာလဲ ဆိုပနာ ကဲ့ရဲ့ ရႈပ္ခ်ေရ စကားတိကို ဆိုလာၾကသည္။

ယင္းပိုင္ ကဲ့ရဲ့ရႈပ္ခ်ေရစကားတိကို ရဟန္းေတာ္တိက ျမတ္စြာဘုရားအား ေလွ်ာက္တင္ၾကသည္။ ယင္းခါ ျမတ္စြာဘုရားက “အႏုဇာနာမိ ဘိကၡေ၀ ၀ႆံ ဥပဂႏၱံဳ ”လို.မိန္႔ေတာ္မူသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ ရဟန္းေတာ္တိအား မိုးတြင္းကာလ၌ ၀ါဆို၀ါကပ္ ျပဳကတ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပညတ္ေတာ္မူချခင္းျဖစ္ပါသည္။

ျမတ္စြာဘုရားသွ်င္သည္ ရဟန္းေတာ္တိအား ၀ါဆို၀ါကပ္မႈျပဳဖို႔အတြက္ ပုရိမ၀ါကပ္ျခင္းနန္႔ ပစၦိမ၀ါကပ္ျခင္းႏွစ္မ်ိဳးကို ခြင့္ျပဳေတာ္မူခပါသည္။ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္နိ၌ ၀ါကပ္ျခင္းမွာ ပုရိမ၀ါကပ္ျခင္းျဖစ္ျပီး ၀ါကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္နိမွာ ၀ါကၽြတ္ၾကရသည္။ ယင္းရဟန္းေတာ္တိမွာ ကထိန္ခင္းခြင့္၊ ကထိန္အလႈခ့ခြင့္ကိုရဟိၾကသည္။

ယင္းနည္းတူ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္နိမွာ ၀ါကပ္ခြင့္မရလိုက္ေတ ရဟန္္းေတာ္တိမွာ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္နိ၌ ၀ါကပ္ခြင့္ရၾကပါသည္။

ယင္းခ်င့္ကို ပစၦိမ၀ါကပ္ျခင္းလို႔ေခၚျပီး ယင္းရဟန္္းေတာ္တိမွာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္နိ၌ ၀ါကၽြတ္ကတ္ရသည္။ အဆိုပါရဟန္္းေတာ္တိမွာ ကထိန္္အလွဴခံခြင့္ကို မရဟိေတာ့ေပ။

ရဟန္္းေတာ္တိသည္ ဘုရားသွ်င္ခြင့္ျပဳခေရ ၀ါကပ္ျခင္းတိအား ႏွစ္စိုင္ျပဳလုပ္ကတ္ရျပီး ၀ါမဆုိခေက ဒုကၠဋ္အာပတ္္္သင့္ေရပိုင္ ၀ါက်ိဳးေရရဟန္းတိသည္လည္း ဒုကၠဋ္အာပတ္္သင့္ေၾကာင္း ရဟန္းေတာ္တိိ၏ ၀ိနည္္းေတာ္တိမွာ ျပဆိုထားပါသည္။

ရခိုင္ျပည္၌ ရဟန္းသံဃာေတာ္တိ ၀ါဆိုလ၌ ၀ါဆို၀ါကပ္မႈ ျပဳလုပ္လာကတ္စြာသည္ တတိယဓည၀တီေခတ္ (ဘီစီ-၅၈၀ မွ ေအဒီ-၃၂၆ ထိ) သာသနာသကၠရာဇ္-၂၃၆ ခုႏွစ္၊ သူရိယစကၠမင္းလက္ထက္မွ စတင္ခေရလို႔ သမိုင္းမွတ္တမ္းတိအရ သိရပါသည္။

ယင္းအျပင္ ရခိုင္ျပည္၌ ထီးနန္းစိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခကတ္ေတ ရွိရခိုင္ မင္းအဆက္ဆက္မွာလည္း ၀ါဆိုလျပည့္နိနန္႔ ၀ါတြင္းကာလတိမွာ ၀ါဆိုသကၤန္းကပ္လွဴပြဲတိ၊ ပဥၥင္းခံပြဲတိိိ၊ အလွဴပြဲၾကီးတိကို စိုင္ဆက္မျပတ္က်င္းပျပဳလုပ္ ခကတ္ေတလို႔ သိရပါသည္။

ေျမာက္ဦးေခတ္ ဘုရင္မင္းရာဇာၾကီး (ေအဒီ-၁၅၉၃ မွ ၁၆၁၂ ထိ)ေရ ဒသရာဇာမင္းေကာင္းမႈေတာ္ မဟာမုနိသိမ္ေတာ္အား အသစ္ထပ္မံေဆာက္လုပ္၍ ရခိုင့္ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္းဟိ ရဟန္းသံဃာေတာ္တိအား ပင့္ဖိတ္ကာ ပဥၥင္းအပါး တစ္ေသာင္း ခံေတာ္မူခေရလို႔ ဆိုပါသည္။

ေအနိမ်က္ေမွာက္ေခတ္ ရခိုင္ျပည္အတြင္း၌ ၀ါဆိုလျပည့္နိ၌ ပဥၥင္းခံပြဲျပဳလုပ္ေတ ဓလိမွာလံုး၀ ေပ်ာက္ကြယ္လားသီးစြာ မဟုတ္ေကလည္း အတိြရနည္းလာေရ ဓလိတစ္ခု ျဖစ္လာပါသည္။

ေယဒါလည္း ၀ါဦးလျပည့္နိမွာ ၀ါဆိုပန္းကပ္လွဴျခင္း၊ သက္ၾကီးရြယ္အို လူၾကီးလူငယ္မက်န္ နီးစပ္ရာ ဘုရားေက်ာင္းကန္တိကို လားေရာက္ျပီးေက ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ျခင္း၊ အလွဴသွ်င္တိက မုန္႔ပဲသေရစာတိ၊ ဆြမ္းတိ ထမင္းရည္ေခ်ာင္းစီး ေကၽြးေမြး လွဴဒါန္းျခင္းတိမွာ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕၏ ေပ်ာက္ကြယ္မလားႏိုင္ေရ မြန္ျမတ္ေတ ဓလိတိပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ယင္းအျပင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ၀ါတြင္းကာလ တစ္ခုလံုးမွာလည္း ဥပုသ္နိတိုင္း လူၾကီးလူငယ္မက်န္ မိမိရို႕ကိုးကြယ္ေရ ဘုရားေက်ာင္းကန္တိကို လားေရာက္ျပီးေက ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ျခင္း၊ တရားဘာ၀နာ ပြားမ်ားျခင္းအမႈတိကို ျပဳလုပ္ကတ္ျမဲ ျဖစ္္ပါသည္။

မိဖ အဖိုး အေဘာင္တိက မိမိရို႕၏ သားသမီး ျမီး ျမစ္တိကို ၀ါတြင္းကာလတိမွာ အေခ်ကပင္ ဘုရား တရားကို ရိုေသ ကိုင္းရိႈင္းလာစီေအာင္၊ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ဘာ၀နာအသိရို႕ စြဲထင္လာေအာင္ ဥပုသ္နိ ေရာက္တိုင္း ဘုရား ေက်ာင္းကန္တိသို႔ လက္ဆင့္ကမ္း ေခၚယူလားကတ္သည္။

မိမိရို႕ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိေရ ၀ါတြင္းကာလ တစ္ခုလံုးကို အခါၾကီး နိၾကီး ကာလတစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားကတ္္ျပီး ၀ါတြင္းကာလသို႔ ေရာက္ဟိလာတိုင္း တစ္ႏွစ္ပတ္လံုး အရက္စြဲနီေရ အရက္သမားတိပင္ ၀ါတြင္းကာလ အရက္ျဖ္တ္ျခင္း၊ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္တိျပဳလုပ္ျခင္း၊ ယင္းအျပင္ ဇာသူပင္မဆို ၀ါတြင္းကာလ ဥပုသ္နိကိုေရာက္တိုင္း သူ႔အသက္သတ္ျခင္း အလိကို ေရွာင္ရွားလိ ဟိကတ္သည္။

ရခိုင္ေက်းလက္ေဒသတိ၌ ၀ါတြင္းကာလဥပုသ္နိ ေရာက္တိုင္း မိမိရို႕၏ လယ္လုပ္ငန္းတိကို တစ္ရက္နားထားျပီး အိမ္တိုင္း အိမ္တိုင္း၌ မုန္႔တစ္ခုခုစီ ခ်က္လုပ္ျပီးေက ဘုန္ၾကီးေက်ာင္းကို လားေရာက္လွဴဒါန္းျခင္း၊ မိမိရို႕၏ ဆြီမ်ိဳးတိနန္႔ အိမ္နီးပါးခ်င္းတိကို ၀ီငွ ေကၽြးေမြးျခင္း၊ မတတ္ႏိုင္သူတိပင္ ရြာဦးေက်ာင္းမွာ ဆြမ္းေခ်တစ္ပြဲျဖစ္စီ လားေရာက္ ဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းျခင္းတိကိုလည္း ျပဳလုပ္တတ္ကတ္ပါသီးသည္။ ေအစြာတိမွာ ၀ါတြင္းကာလ ရက္ျမတ္အခါသမယတိ၌ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ရဟိစီျခင္း၊ ဆြီမ်ိဳး အိမ္နီးပါးခ်င္းတိနန္႕ ပိုလို႔ႏြီးထီြးစီျခင္း၊ အစိုင္အလာ ဓလိထံုးတမ္းတိကို မေပ်ာက္ပ်က္ရေအာင္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရစီျခင္းတိေၾကာင့္ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕၏ မြန္ျမတ္ေတ ရိုးရာ ဓလိတိပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္အေပါင္းရို႕သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ထူးျခားမႈတိဟိနီေရ ၀ါဆိုလျပည့္နိနန္႔ ၀ါတြင္းကာလ ရက္ျမတ္အခါသမယတိ၌ အာသေ၀ါတရား ေလးပါးရို႕၏ ကုန္ရာကုန္ေၾကာင္းျဖစ္ေတ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို ရည္သန္းေတာင္းတလ်က္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္တိ ပြားမ်ားအားထုတ္ကတ္သည္ဆိုလွ်င္ ယင္းခ်င့္သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕၏ ရွီးအစိုင္အဆက္ကပင္ ရိုးရာ ယိုင္ေက်းမႈ စိုင္လာမပ်က္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈတိ ျပဳလုပ္ကတ္ေတ ကာလတိပင္ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
Blogger Widgets